Växellådsolja till Husqvarna 256A

Fråga: Vilken olja ska det vara i växellådan på en Husqvarna 256A från 1967? (250cc). Den vill gärna dra vid frikoppling och svår att få i nollan. Idag prövade jag med Mobil ATF 200 men det blev nästan sämre, kopplade nästan inte alls ur på ettan. Däremot gick det lätt att få i nollan.

Rolf Persson

 

Svar: Det verkar som att du hällt i rätt typ av olja. Enligt instruktionsboken ska växellådan ha 0,9 liter växellådsolja ”Typ A” vilket jag tolkar som ATF-olja – alltså automatlådeolja. Det finns idag flera olika typer av ATF-olja, men den enda skillnaden som brukar märkas är hur ”sträva” de är – alltså hur mjukt eller hårt kopplingen kommer att arbeta i detta fall.

Men om kopplingen inte frikopplar som den ska trots rätt typ och mängd av olja ligger felet förmodligen i själva kopplingen. Börja med att justera kopplingsmekanismen. Häng av vajern från kopplingsarmen och kolla att armen har den rekommenderade frigången på 10 – 15 mm. Detta justeras vid behov med justerskruven i kopplingens centrum (nedre bilden).

Att kopplingen tjuvdrar kan även bero på skeva lameller eller djupa hack i kopplingskoren och kopplingsnavet som hindrar lamellerna från att röra sig från/mot varandra.

Jim Lundberg

Växellådsolja till Husqvarna 256A
Kopplingsjustering görs med justerskruven i kopplingens centrum. Efter justering låses skruven med låsmuttern. Kopplingsarmen ska ha en frigång på 10 – 15 mm, mätt längst ut vid vajerfästet.

Rulla till toppen