Viktigare att byta kolvringar än kolv?

Fråga: Hej. Jag undrar om det är någon större mening med att byta kolv. Oftast räcker det väl med att enbart byta kolvringar, det är väl dessa som är viktiga för tätning?

Mathias

 

Svar: Kolvringarna är den del som står för tätningen, men kolven bör ändå vara i bra skick om motorn ska fungera bra och inte skramla. Men om kolven inte är för sliten, har sprickor eller har stora skador efter en skärning går den oftast att återanvända. Nya ringar kan ge kompressionen åter, men det får inte finnas någon större vändkant i cylinderloppet om man sätter i nya kolvringar då dessa kommer att slå i kanten med oljud eller haveri som följd. Vändkanten honas eller skavs bort. Fördelen med honing är att den glashårda ytan i loppet ruggas upp vilket påskyndar inkörningen (och tätningen) för de nya kolvringarna.

Dessutom måste man vid ringbyte även se till att det inte är för mycket sot i ringspåren eftersom de nya ringarna kommer att vara tjockare än de gamla som satt där innan. Ett tjockt sotlager kan tvinga ut ringarna så hårt att de skär mot cylinderloppet. En tumregel för rätt ringgap i en cylinder är en tiondels millimeter gap per tum cylinderdiameter. Är cylinderdiametern ca 50 mm (=2 tum) bör ringgapet vara 2 tiondels millimeter (0,20 mm). Detta kollar man där loppet är som minst vilket brukar vara under den nedre vändkanten i loppet. Om ringändarna går ihop under drift är haveriet väldigt nära.

Jim Lundberg

Rulla till toppen