Hur mycket oljesprut ur vevhusventilationen på Royal Enfield?

Fråga: Olja från vevhusventilationen på en Royal Enfield 350 Bullet från 1953. Hur mycket ska det spruta ur röret till vevhusventilationen?

Bernard Raabe

 

Svar: Jag har tyvärr ingen skiss som visar hur ventilationen är beskaffad på bulletmotorn. På föregångaren, Model G, sitter ventilationen på vevhuset innanför transkåpan och har då en backventil i form av en liten rund skiva som stänger ventilationen varje gång kolven går uppåt. Jag har dock för mig att bulletmotorn har en ventilation på baksidan av motorn med en slang som är dragen bakåt/nedåt. Att det kommer några droppar olja ur ventilationen på en äldre motorcykel är inget onormalt. På många motorcyklar från den här tiden brukar man använda vevhusventilationen till att smörja drivkedjan till bakhjulet. Man räknar alltså med att det kommer lite olja ur den.

Men det finns ju gränser för allt. Om det droppar intensivt eller till och med rinner olja ur vevhusventilationen kan det vara ett tecken på att kolvringarna börjar ta slut så att förbränningstrycket passerar kolven och går ner i vevhuset. Börja med att ta ett kompressionsprov för att se om ringarna kan vara orsaken till problemet. Jag har tyvärr inga uppgifter om kompressionstryck. En annan anledning kan vara att motoroljan är för tunn eller att returpumpen inte evakuerar vevhuset som den ska. Ett ”quick-fix” för att minska mängden olja från ventilationen är att förlänga slangen/röret och dra den uppåt mot sadeln innan den viker av nedåt. Då får oljan en chans att rinna tillbaka till motorn med hjälp av gravitationen på grund av ”uppförsbacken”.

Jim Lundberg

Rulla till toppen