Skuren zündappmotor som var torr på olja i cylinder och vevhus

Fråga: Har en granne som kom över med en trimmad zündappmotor med totalhaveri i cylindern. Han har kört på aspen tvåtaktsolja, har själv aldrig kört på aspen. Nåväl, mopeden har stått stilla i 2-3 år sedan kördes den i 95-100 km och sedan tvärstopp, allting var krut-torrt, nållagret var delat.

Allting såg ut att vara tvättat i thinner, inte någon oljefukt som är vanlig vid isärtaganden. Har aldrig upplevt något så märkligt, frågade om dom tagit fel bensin dunk men icke. Har någon råkat ut för något liknande? Vad kan det bero på? Den kördes på 2-3 procent.

Göran Andersson, Vånga

 

Svar: När man öppnar en tvåtaktsmotor som varit i drift hyfsat nyligen brukar det vara en fet hinna på alla delar vevhus och cylinder. Det kan till och med finnas en liten oljeslatt i botten på vevhuset. Motorer som stått stilla i åratal kan däremot vara torra invändigt, men så var det ju inte i det här fallet med grannens motor.

Tvåtaktsolja brukar inte lägga sig på botten av bensindunkar så det bör inte heller vara orsaken. Jag är ändå lite inne på att det har tagits fel dunk – eller att det varit fel bensin (ren) dunken. Däremot om man kör på Triboron oljeersättning så kan motorn se torr ut på insidan, men det beror ju på att Triboron smörjer med det halvmetalliska grundämnet Bor mer än med olja.

Jim Lundberg

Skuren zündappmotor som var torr på olja i cylinder och vevhus
När man delar en tvåtaktsmotor brukar alla delar i vevhuset vara mer eller mindre överdragna med en oljehinna.

Rulla till toppen