Fråga: Hej. Är det fel i sprängskissen eller finns det något syfte att det skall sitta en bricka framför låsbrickan. Normalt sitter väl låsbrickan alltid närmast muttern? Så är det inte på andra sidan.
Mattias Valkonen
Svar: Normalt så ska en låsbricka av denna typ (taggbricka) skära in i muttern och godset på andra sidan så att muttern förblir låst. Nackdelen med detta är att brickan skär bort en del material varje gång muttern lossas, vilket sker relativt ofta på en hjulaxel då det kan uppstå punkteringar och däckbyten då och då.
Men en låsbricka behöver inte nödvändigtvis skära in i mutter och gods för att hindra muttern från att gänga upp sig. Det finns brickor som håller muttrar och skruvar på plats genom att de har en fjädrande funktion (spännbrickor) so genom friktion håller delarna på plats. Man kan tänkka siig att det är så man har tänkt här – man har en sandwichkonstruktion med två planbrickor med en taggbricka mellan dem. När man drar åt detta ”paket” så plattas taggbrickan ut och då den är tillverkad av fjäderstål så kommer den att vilja pressa isär planbrickorna vilket ger en bra förspänning som hindrar muttern från att rotera. De enda skador som uppstår blir på planbrickorna.
Men sedan är det inte alltid man kan lita på den inbördes ordningen av delar på gamla reservdelslistor. Ibland blir det fel helt enkelt, vilket kan ställa till en de huvudbry. I detta specifika fall kan du göra som du vill med brickorna och dess inbördes placering. Det räcker för det mesta med att man bara drar muttrarna mot varandra utan brickor emellan dem. Det som möjligtvis brukar gänga upp sig på hjulaxlar är lagerkonan (19) på bilden eftersom den utsätts för kulornas rörelse. Konan låses här – utan brickor – av muttern (4) och det är som sagt en vanlig lösning.
Jim Lundberg





