Fråga: Hej. Jag köpte en Kreidler Florett i höstas, enligt min efterforskning en 76:a . Det var ett riktigt vrak (milt uttryckt) och jag har fixat det mesta, men närmar mig nu det verkliga problemet: Kicken sitter fast (den går runt utan problem om jag håller in kopplingen) samt ettan går inte i.
Det känns som spelet nedåt i växelpetaren är otillräckligt, innan armen tar i fotstödsupphängningen. (Jag har läst din beskrivning av hur man justerar växlarna, mycket bra!). För att komma vidare med vänster motorhalva måste motorn skruvas bort, vilket jag inte gärna gör. i onödan… Ser du någon annan lösning, det vill säga att ettans växel hänger ihop med kicken och att jag skulle behöva byta kulleder/ fjäder utvändigt? Vore mycket tacksam för hjälp från en expert!
Anders Niväng
Svar: Om jag har förstått det hela korrekt så är kicken stum när man ska kicka, men kan röra sig om man frikopplar. Exakt vad som kan ha hänt är svårt att svara på, men jag skulle dela på motorn om jag vore du. Den gemensamma nämnaren för kicken och ettans växel är att kickdrevet arbetar mot ettans drev på den utgående axeln, men att ett fel här skulle orsaka både kick- och växelproblem är svårt att säga.
I Stora Tvåtaktsboken, del 2 hittar du en komplett beskrivning på hur man demonterar och monterar Kreidler Florettmotorn. Den här motorn är en av de enklaste motorer jag skruvat med så man behöver inte vara orolig för att göra bort sig. Eftersom även ettans växel är ett problem så är det ytterligare ett skäl att dela motorn – dessutom är det trevligt att ha en funktionssäker motor när resten av mopeden är åtgärdad.
Kullederna i växelmekanismen byter man lätt från utsidan. Fjädrarna likaså. Ibland kan man ”renovera” fjädrar genom att bocka om dem med hjälp av en tång eller liknande så att de återfår sin ursprungliga form och spänst.
Jim Lundberg





