Fråga: Hej. Hur kontrollerar jag att pumpen till separatsmörjningen på en Honda MT5 (ca 1990) verkligen fungerar och är att lita på? Har lossat vajern och pumpat för hand men det ger inga ledtrådar, om det nu ska göra det, det kommer ingen (synbar) olja i alla fall. Motorn är just nu inte möjlig att starta så jag har ingen hjälp därifrån (blårök). Hur gör jag?
KB
Svar: Pumpen i ett system med separatsmörjning ger extremt små mängder olja. Med en moped (otrimmad) kan man köra cirka fyra mil på en liter bensin. Av den bränslemängden är cirka två procent olja vilket blir 0,08 liter, eller 0,8 deciliter (eller 80 milliliter). Att köra en moped fyra mil tar drygt en timme om man håller full gas. Det tar alltså en timme för oljepumpen att pumpa fram 0,8 deciliter tvåtaktsolja vid nästintill fullt varvtal på motorn.
Mängden frampumpad olja per vevaxelvarv är alltså oerhört liten och att vrida runt motorn tills det kommer fram så mycket olja i vevhuset att det överhuvudtaget syns tar lång tid. Men man kan göra tvärtom – kolla hur mycket olja som pumpen suger. Anslut en genomskinlig slang till pumpens sugsida och håll slangen vertikalt. Fyll slangen med tvåtaktsolja. Ta ur tändstiftet och dra runt motorn med en skruvdragare i motorns rotationsriktning. Om oljenivån sjunker i slangen när motorn dras runt så fungerar pumpen. Ju smalare slang (invändigt), desto snabbare sjunker nivån.
Som exempel rymmer en slang med 5 mm innerdiameter och en längd på 1 meter cirka 20 milliliter. För att få plats med oljemängden för en timmes körning måste en 5 mm slang vara 4 meter lång. Utan att sväva ut för mycket i matematikens värld så innebär det att nivån sjunker snabbt med en tunn slang och man behöver inte köra motorn med skruvdragaren många minuter innan det märks om pumpen suger eller inte.
Jim Lundberg




