Motorn på Saxoped stannar när man slår på lyset

Fråga: Har en Crescent 1125 som har legat i 40-50 år och nu gått igång. Behövde byta spolen för att få den starta. Problemet är nu att så fort jag slår på ljuset dör den, lyser till lite snabbt sen stängs den av. Kan jag sätta tändplattan eller liknande fel? Har testat ställa avstånden på brytare och abriss utan någon större förändring. Så vad felet vara?

Med vänlig hälsning

Ludvig

 

Svar: Vanligtvis när motorn stannar eller misständer när man slår på lyset så är det abriss (fältbrytningsavståndet) som står fel och detta justeras med brytaravståndet (0,30 – 0,4 mm). Spolarna i en svänghjulsmagnet sitter så nära varandra att de påverkar varandra när de belastas. En dålig tändspole – eller fel abriss – kan göra så att ett påslaget lyse kan bli tungan på vågen så att störningar uppstår. Förutsättningen för att abriss ska bli rätt vid korrekt brytaravstånd är att brytarna är i gott skick. Men har man kollat att abriss är korrekt (8 – 12 mm) så ligger inte felet här. Om tändplattan hamnar fel så kommer tändpunkten att förskjutas så mycket att motorn inte går att starta.

Är det en så gammal moped som en 1125 så är förmodligen originaltändspolen textilisolerad. Dessa spolar åldras och är ofta opålitliga idag. Frågan är vad du ersatt originalspolen med. Det förekommer nytillverkade tändspolar från låglöneländer på marknaden som tydligen håller låg kvalitet. En säker metod är annars att låta linda om den gamla originalspolen. Då får man en driftsäker tändspole som ger rätt effekt. Kolla med firman Lindom som gör sådana arbeten.

Men kolla även att övriga elsystemet på mopeden är helt. En kortslutning till belysningen kan påverka tändspolen tillräckligt för att det ska bli problem. Koppla bort den gula kabeln från motorn och anslut denna till ena polen på en 6-volts strömkälla (alltså den kabel som går till styret – inte den som går in i motorn). Den andra polen ansluts till ram/motorblock. Nu ska lamporna fungera när man manövrerar omkopplaren på styret. Om mopeden har en elektrisk tuta så ska det knäppa i den om man trycker på tutknappen. För att den ska låta som det är tänkt måste den matas med växelström som då ljusspolen ger.

Jim Lundberg

Motorn på Saxoped stannar när man slår på lyset
På tidiga sachsmotorer (1950-talet) kunde tändspolen sitta framåt (relativt färdriktningen) i tändsystemet.
Motorn på Saxoped stannar när man slår på lyset
På senare motorer sitter tändspolen i position ”klockan 5” – alltså nedåt/bakåt i systemet. Men om man sätter plattan fel kommer tändingen att hamna så långt från tändpunkten att motorn inte går att starta.

Rulla till toppen