Fråga: Jag har diskuterat däckstryck med en polare. Jag kör själv med 2,4 bar fram och 2,2 bar bak. Han sade att han provade med 3 bar runt om och bilen tog genast över litern, mot annars 0,6- 0.7 l/mil. Är det något märkligt som händer när man höjer däcktrycket 0.8 bar över det normala? Jag har väldigt svårt att förstå det efter alla mil både på hoj och bil, och har faktiskt inte ens provat. Polarens påstående låter märkligt…
Göran
Svar: I mina öron låter det inte rimligt med en så stor ökning av förbrukningen, och passade därför frågan vidare till Peter Buhre på Däckspecialisternas Riksförbund (DRF). Han svarar så här:
Först vill jag gardera mitt svar då jag inte vet biltyp, däckdimension mm, men generellt så sätts rekommenderat tryck i två steg.
1) Vilken belastning har däcket. Här gäller det att få däcket att arbeta (fjädra) på rätt sätt. För lågt lufttryck skapar för stor fjädring och skapar inre friktion i däcket. (ökar bränsleförbrukning). För högt lufttryck skapar sämre komfort, grepp och risk för stötskador samt eventuellt ett snabbslitage. En mycket marginell förändring i rullomkrets kan skapas som då förändrar utväxlingen på bilen, men en skillnad i bränsleförbrukning som nämns är mycket osannolik.
2) Vägegenskaper. Här är det däckets avdriftsvinkel som förändras beroende på lufttryck och skapar varje bilmodells rekommenderade tryck. En bil kan behöva en viss understyrning och det kan skapas genom lufttrycket. Exempel är att det är mycket få bilar som har lägre tryck bak än fram trots att motor (läs vikt) ligger fram.
Så långt Peter Buhre. Generellt kan sägas att både biltillverkare och däcktillverkare lägger mycket möda på att få fram rätt lufttryck till en viss bilmodell. Att använda annat lufttryck än det som anges av tillverkaren är inget jag kan rekommendera.
Lycka till
Robert Gustavsson




