Fråga: Hej! Vad har jag för motorcykel? Jag saknar motor och tank och kanske andra delar. Fick hojen av en gubbe i Gröndal, Stockholm när jag gick i åttan runt 1966. Hojen stod i en bod och fastigheten skulle renoveras så allt skulle bort. Ta hojen du, sa gubben – jag kan i alla fall inte göra något med den. Så det gjorde jag. Sedan har jag flyttat med mig den.
Men nu ska jag ta tag i projektet. Nybliven pensionär som jag är. Ett projekt som redan blivit av är min och min svågers Austin A 40 skåpbil som ni skev ett fint reportage om nr 5/2016. och jag är nästan klar med en Panther 350 cc 1951. Några moppar har jag också fixat till så här långt.
Hälsar
Jerker Svensson
Svar: Jag är relativt säker på att det är en engelsk motorcykel och att den är tillverkad före andra världskriget. Fast när tank och motor saknas har två av det mest identifierbara delarna försvunnit. Engelska motorcyklar är väldigt snarlika till sin konstruktion när det gäller chassiet.
Jag har kikat runt lite men det är svårt att exakt avgöra vilken modell detta är. BSA är en kandidat, men deras verktygslådor brukar vara med avrundade i hörnen. Andra kandidater är Norton och Royal Enfield – för att nämna några.
Den röda färgen är nog inte original då nästan alla engelska motorcyklar från denna tid var svarta – möjligtvis med annan kulör på tanken. Hastighetsmätaren är den engelska Smith Chronometric. Amperemätaren är av fabrikat Miller och också typisk för engelska motorcyklar. Oljetrycksmätaren däremot är nog ett eftermontage av någon händig herre. Få motorcyklar hade oljetrycksmätare på denna tid och dessutom står det ”Oel” på mätaren vilket är tyska för olja, eller ”Oil” som engelsmännen skriver.
Jag bollar frågan vidare till våra kunniga läsare då det är lätt att känna igen en motorcykel på detaljnivå om man bara haft en likadan själv.
Jim Lundberg






