Fråga: Hej Jim! Har en Monarped M32 från 1953 och rengjorde navet fram igår. Plockade bort kullagren och gjorde rent i skålarna, fettade in allt och satt ihop. Det jag reagerade på var hur känsligt det var att dra åt muttern som sitter ovanpå lagret, den som håller ihop den stora axeln. Drar man för hårt så rullar det inte lätt och knastrar.
Jag drog åt med handkraft där och låste det hela med muttern som håller ihop hela navet, det vill säga hela frambromspaketet med backar och allt. Nu rullar däcket dock lätt och fint utan några glapp trots handkraft vid lagermuttern. Ska det vara så känsligt?
Anton
Svar: Det är lite knepigt att justera in hjullager av den typen som sitter i äldre mopeder och motorcyklar där det en kulkrans, lagerskål och en justerbar kona. Stigningen på gängan är ungefär 1 mm vilket innebär att om man lossar den gängade konan ett varv har lagerspelet ökat med 1 mm vilket är mycket i sammanhanget. Då kommer hjulet att glappa flera centimeter ute vid däcket.
Man brukar först dra ihop lagerkonan med fingrarna så att det blir nollspel i lagret. Sedan får man lossa konan några grader (typ ett kvartsvarv = 90 grader) eftersom det är ett visst glapp i konans gängor vilket leder till att konan kommer att röra sig en aning in mot lagret när man drar åt kontramuttern mot konan. Drar man åt kontramuttern när det råder nollspel så kommer det att bli ett negativt spel = kulorna kommer i kläm och livslängden minskar.
Här får man testa några gånger så att hjulet går lätt utan att för den skull vingla. Dessutom är hjulet stort på en Monarped från 1953 (26 tum) så minsta spel i lagret märks rejält ute vid däcket.
Jim Lundberg








