Liknande tändsystem på DKW och BSA 125 cc?

Fråga: Hej ungdomar. Undrar om elsystemet är lika på DKW 125 cc och BSA 125 cc, det ryktas om att dom ska vara lika invändigt men spegelvänd uppbyggnad tycker det ser ut som en tändkabel som kommer upp på vänstersidan på BSA:n medan på DKW är batteritändning, tändspole på utsidan. är osäker, har ej skruvat på dessa fartvidunder…

 Göran Andersson

 

Svar: BSA-motorn är ju en ”spegelvänd kopia” av den tyska DKW-motorn, men det är många delar som skiljer sig åt och jag vet inte om det är någon del som går att flytta mellan de två fabrikaten.

När det gäller tändsystemet så har DKW-motorn batteritändning då den saknar det klassiska svänghjulet med sina magneter. Då den saknar ett svänghjul har vevaxeln stora vevskivor och ser mer ut att komma från en fyrtaktsmotor. Men även BSA-motorn har en liknande vevaxel.

BSA-motorn har samma typ av tändsystem som Royal Enfield-motorerna på 125 cc. Där har man magnettändning som på de flesta tvåtaktare, men med den stora skillnaden att svänghjulet är ”bakvänt” så att själva tändsystemet sitter utanför svänghjulet. Senare BSA-motorer som satt i modellen Bantam fick dock batteritändning. Exakt hur detta system ser ut vet jag tyvärr inte

Jim Lundberg

Liknande tändsystem på DKW och BSA 125 cc?
Tändsystemet till tidiga BSA 125 cc. Svänghjulet uppe till vänster sitter bakvänt med utrymmet utåt. Tändsystemet sitter i den yttre kåpan (uppe i mitten) och träs då in i svänghjulet när kåpan monteras på motorn. Förtändningen justeras genom att man vrider hela kåpan med- eller motsols då denna har slitsade hål för infästningsskruvarna.
Liknande tändsystem på DKW och BSA 125 cc?
DKW-motorn har ett generatorankare i stället för ett svänghjul och har då batteritändning.
Liknande tändsystem på DKW och BSA 125 cc?
Generatorns stator med lindningar och kol träs över ankaret på DKW-motorn. Längst ut på denna sitter brytarkontakterna som påverkas av en nock i änden av vevaxeltappen.

Rulla till toppen