Fråga: Har en Kawasaki KH 125 A1 1978 köpt och under slutskede renovering. Testade elsystem nu senast och får ej hel- och halvljus att gå. Min fråga är om det bara går när motorn är igång? Ser ej något fel på tändningslås kollat kablar ström går i respektive ej heller på omkopplare för ljus på höger styrsida (parkering och separat för strålkastare) på höger sida finns omkopplare växlare för hel- och halvljus. Som sagt ser mörkt ut i dubbel bemärkelse just nu. Har ej hunnit till skede då uppstart kan göras ville kolla allt innan slutmontering tank etc.
Jörgen
Svar: Jag har tyvärr ingen instruktionsbok till en Kawasaki KH 125 och har heller aldrig kört någon. Har inte hört talas om att det skulle finnas någon form av halvljusautomatik på en motorcykel. Däremot saknar vissa äldre motorcyklar från 1950-talet, samt nyare cross- och endurocyklar, batteri och har då lyset kopplat direkt till generatorn. På en sådan motorcykel lyser inte några lampor förrän motorn startats.
Men om motorcykeln har batteri så ska samtliga funktioner (hel- och halvljus, blinkers, bromsljus, bakljus, tuta med mera) fungera bara man slår på tändningen. Motorn ska inte behöva vara igång. Kopplingsschema till denna motorcykel finns på KH 125 UK
Någon som vet mer om Jörgens Kawasaki? Lämna gärna en kommentar i fältet nedan
Jim Lundberg




