Växelproblem på nyrenoverad Husqvarna Flinta

Fråga: Hejsan. Håller på att bli knäpp. Har satt nya lager i en flinta med fotväxel. Jag har satt ihop halvorna och kollat spel, att allt snurrar samt om den växlar, men tji fick jag. Växelspaken känns fint och den låser i alla lägena, ettan griper men inte tvåan, även om jag samtidigt snurrar på utgående axel samt kopplingskorgen.

Har delat den några gånger men kan ej se något fel, mer än att klorna verkar ha svårt att hitta hålen. Kan det vara så att flintan växlar mycket lättare när motorn är igång och moppen rullar? Verkar lite för enkelt, och i så fall måste många ha gjort samma erfarenhet. Eller vad i hela friden kan de vara? (har ej rört justerskruven)

Jan Nilsson

 

Svar: Jag förmodar att växlarna fungerade innan lagerbytet. I så fall har felet uppstått i samband med renoveringen. Det kan vara shimsbrickor som hamnat på fel sida om ett drev eller en för tjock packning mellan blockhalvorna som kan orsaka problemet. I så fall låg felet ”på gränsen” och den lilla skillnaden som en packning eller shimsbricka kan göra kan då bli tungan på vågen. Sedan är det för det mesta så att en motor som är svårväxlad på arbetsbänken kan fungera klockrent är den väl sitter i ramen och är startad. Men man ska kunna få i växlarna, om än med lite besvär, på arbetsbänken.

Den excentriska justerskruven (inringad på bild) styr utgångsläget på medbringaren och när man ställer växlarna lägger man i friläget och mäter hur långt medbringarens tappar ligger från ettan och tvåans drev. Rätt inställt ska det vara lika långt till båda dreven och detta justeras med skruven. Medbringarna ska vändas med spåret närmast vänster blockhalva (= tvåans drev). I Stora Tvåtaktsboken, del 1 finns en komplett reparationsanvisning för Husqvarna Flinta. I boken är det en handväxlad motor, men skillnaderna är inte många jämfört med den fotväxlade.

Jim Lundberg

Växelproblem på nyrenoverad Husqvarna Flinta
Växelmekanismen justeras med en excentrisk skruv (inringad) vilken är låst med en mutter på baksidan. Med friläget ilagt ska medbringaren (skymtas till vänster) ha lika långt till ettans och tvåans drev.
Växelproblem på nyrenoverad Husqvarna Flinta
Justerskruven är excentrisk och flyttar växelgaffelns (om medbringarens) läge relativ dreven i växellådan om den vrids runt.
Växelproblem på nyrenoverad Husqvarna Flinta
Medbringarens spår, där växelgaffelns släpsko ska ligga, ska var vänt mot tvåans drev.

Rulla till toppen