Fråga: Hej! Har en JB 150 där svänghjulsgängan är dålig. Har läst att man kan borra och gänga in en pinnbult, eller svarva och gänga om vilket jag tycker kan vara svårt utan att ta loss vevaxeln. Om man borrar in en pinnbult – vad tar man för dimension, M8 eller M6? Måste man ta bort en bit från vevaxeln? Måste tacka för en toppenbra brevlåda och utan din tvåtaktsbok blir det svårt för en nybörjare.
Med vänlig hälsning
Nisse
Svar: En variant är att ta ner den gängade änden till 10 mm från 12 mm och sedan ta ett gängsnitt med exempelvis fingänga M10x1 och gänga om den med denna gänga. Detta går teoretiskt att utföra med vevaxeln kvar i motorn, men tändsystemet måste tas bort och så måste man låsa vevaxeln med exempelvis en svetstång och skydda axeln från tångens käftar med mellanlägg av exempelvis aluminium, koppar eller mässing. Att låsa axeln genom att blockera vevaxeln i vevhuset är riskabelt då det händer att axeltappen kan vrida sig i vevskivan och då kommer kilspåret för svänghjulet att hamna fel så att tändläget också hamnar fel..
Sedan måste man fila ner den gängade biten från 12 till 10 mm vilket kan vara lite pyssligt och tidsödande. När detta är klart låser man axeln enligt ovanstående och gängar om den till M10x1. Grovgängor bör undvikas då dessa lättare gängar upp sig.
Alternativet är att kapa av den gängade biten och borra ett hål i axeln som sedan gängas upp så att man drar fast svänghjulet med en skruv istället för en mutter. Originalgängan M12x1 ska dras med cirka 3 kgm (ca 30 Nm) och en ”standard” M8-skruv (klass 8.8) ska dras med 2,4 kgm och då skulle jag av den anledningen rekommendera minst en M8-skruv, men hellre en M10. Även här bör man välja en fingänga om det säkert ska sitta ihop under drift.
Även en gängtapp kräver stor kraft och väljer man skruv-varianten så måste man även låsa vevaxeltappen med svetstången eller liknande.
Kul att du haft nytta av både Stora Tvåtaktsboken och detta forum!
Jim Lundberg





