Fråga: Hej, har en Crescent Compact, ett hopplock av delar. Sitter en tvåväxlad, hand på den. Motorn ska vara nyrenoverad. Har problem med att justera in koppling och växlar. När jag kickar är det som den glider lite, trögsirap. Växeln är svår att få i, en funkar men inte andra. Törs inte vrida hårdare i handtaget. Är också osäker på hur wiren till växeln ska dras, framifrån eller bakifrån?
Andreas Svensson
Svar: Börja med kopplingen. Häng av kopplingsvajern från kopplingsarmen ovanpå motorn. Armen ska ha en frigång (A) på 8 – 10 mm och detta justeras genom att man vrider på justerskruven innan för S-luckan på motorns högra sida. Skruven är låst med en mutter som måste lossas innan justering. Häng på vajern igen och justera längden på vajern med spännaren (B) så att det blir ett spel på 1 – 3 mm (C) uppe vid kopplingshandtaget.
Växelvajern monteras ”bakfram” så att själva vajern fästs i blocket och så att höljet ligger mot växelarmen. På så vis slipper man lägga vajern i en skarp 180-gradersböj vilket skulle bromsa rörelsen. När växelhandtaget står i friläge ska växelarmen stå i 90 graders vinkel relativt mopedens längdriktning. Ett annat sätt att kolla växeljusteringen är att man hissar upp mopedens bakhjul. Sedan drar man runt bakhjulet med handen samtidigt som man sakta vrider handtaget mot en växel – exempelvis ettan.
När det börjar rassla lite i växellådan kollar man på växelhandtaget hur lång man vridit detta från friläget. Nu gör man om proceduren men drar nu handtaget sakta mot tvåans växel tills man återigen hör att växeln är på väg i. Om vajern är rätt justerad ska nu handtaget ha rört sig lika mycket från friläget som i förra exemplet – fast mot tvåans växel. Om så inte är fallet justerar man vajern med spännaren som sitter i motorblocket.
Att kopplingen slirar på en sachsmotor när man kickar är ganska vanligt. Anledningarna kan vara många. Om kopplingsmekanismen är justerad enligt ovan så återstår följande: Lamellerna är slut eller ”glaserade”, kopplingsfjädrarna har tappat spänsten, oljenivån är för hög eller att det är dålig kvalité på lamellerna.
Hala lameller kan ofta ruggas upp med ett fint (korn 240 400) slippapper. Oljenivån kollar man genom att lossa nivåskruven (se frågan Oljenivå och topplockspackning på tvåväxlad Sachs ) Men det kan även vara så enkelt att kopplingen behöver köras in om den innehåller nya delar. Dessutom kan det vara så att kopplingen oljats in rejält vid monteringen och trots att sachsmotorn koppling klassas som en våtkoppling så är den inte särskilt våt under drift då oljan centrifugeras bort hela tiden. En våtkoppling klarar inte alltid att vara dränkt i olja, men efter en stunds körning kan slirandet försvinna.
Jim Lundberg







