A-Ford: montera säkringar

Fråga: Sedan 2008 håller jag på att renovera en A-Ford Tudor 1929. Nu återstår ”endast” montage av nytt elkablage. I original ska inga avsäkringar monteras för de få förbrukningsobjekt som finns. Det känns riskfyllt, så jag skulle vilja få veta var samt vilken styrka det ska vara på säkringarna, som bör placeras in i ett elschema för att skydda bilen från eventuell brand. Skulle som sagt uppskatta att få detta markerat i ett översänt schema.

Tack på förhand

Lage

Svar: Det som du bör säkra upp på din A-ford är belysningen, signalhornet och vindrutetorkarmotorn om du har en elektrisk sådan.

Till parkering, bakljus, halvljus och helljus bör säkringarna placeras efter strömbrytaren till belysningen. Den strömbrytaren förser även bromsljuset med ström. En liten säkringsdosa med tio säkringar bör räcka, och då ändå få plats för eventuella säkringar till vindrutetorkarmotorn och signalhornet (även om signalhorn sällan är avsäkrade på äldre bilar). Lämplig placering bör vara under instrumentpanelen, även om de i bästa fall ska vara så nära källan som möjligt, i ditt fall så nära minuspolen då en A-Ford enligt elschemat är plusjordad.

Vilken styrka som krävs kan du lätt räkna ut själv genom formeln I=P/U (I=strömstyrka i ampere, P=effekt i watt, och U=spänning i volt).

Om vi tar bromsljuset som exempel utgår vi från att glödlampan är på 21 watt och bilen har ett 6-voltssytem. Det ger 21/6 vilket blir 3,5 ampere. Har du två bromsljus med två 21 watts glödlampor blir det 42/6, det vill säga 7 ampere. Säkringen bör i det första fallet vara på 5 ampere och i det andra på 10 ampere.

Är effekten inte känd, exempelvis till en vindrutetorkarmotor, kan du mäta strömförbrukningen med en multimeter. Ställ in den på ampere och koppla in den i serie med torkarmotorn, Starta torkarmotorn och läs av strömstyrkan på multimetern. Visar den exempelvis 12 ampere bör den säkras upp med 15 ampere.

Enklare multimetrar brukar bara gå till 10 ampere, men då finns ett annat trix. Koppla torkarmotorn till ett batteri. Säkra av minusledningen med exempelvis en 5 amperessäkring och starta torkarmotorn. Säkringen kommer troligen att lösa ut och då provar du med 10 ampere, och så vidare, tills du når en styrka som håller.

MEN – ska du verkligen säkra upp bilen? Om du monterar ett nytt (nytillverkat) elsystem av hög kvalité och monterar det fackmannamässigt kanske det inte behövs? En batterifrånskiljare på batteriet är kanske en lika bra lösning för dig.

Lycka till

Robert Gustavsson

Länk: Elschema A-Ford

Rulla till toppen