Fråga: Hej. Jag jobbar på en tvåväxlad Sachsmotor och jag har problem med växlarna. När jag har testmonterat ihop motorn så går första växeln utan problem, men sen när jag ska dra i tvåan så stannar den i friläge. Vad ska jag göra för att det ska gå lätt att växla? Ska man shimsa på något sätt? Och sedan är det ett stort glapp när man drar i axeln till kedjedrevet. Jag vet inte vad jag ska göra.
Måns Nyman Östllund
Svar: Jag är inte säker på vilken växel du menar eftersom tvåan dras in ”automatiskt” av en returfjäder inne i motorn – alltså om man inte rör växelarmen på motorn så hoppar tvåan i av sig själv. För att få i ettan måste man använda en del kraft efter som returfjädern spjärnar emot.
Om man har motorn lös (= inga vajrar anslutna) så ska tvåan hoppa i av sig själv om man vrider runt kedjedrevet på utgående axeln. Växelarmen ovanpå motorn ska då hoppa bakåt med ett klickande ljud. Växellådan har en medbringare med fyra hål där ettans och tvåans drev ska greppa in med de tappar som sitter på respektive drev.
Fortsätter man att dra runt kedjedrevet och drar växelarmen framåt ska man först passera friläget (kedjedrevet går lätt att vrida på) och drar man lite till i armen ska ettan gå i. Här får man hela tiden jobba mot returfjädern så länge man går från tvåans växel.
Det är inte mycket som ska kunna krångla i växellådan på denna motor. Inne i växellådan sitter en växelförargaffel som med hjälp av två små släpskor flyttar medbringaren på sin axel. Tänk på att de flesta motorer är rätt trögväxlade på arbetsbänken, men ändå fungerar som de ska när de sitter i ramen och har startats.
När det gäller spel i axlar så ska de kunna röra sig axiellt (inåt/utåt) cirka 0,20 mm. Detta justerar man med shimsbrickor i ändarna på axlarna. Har man inte möjlighet att mäta så kan man säga som så att om man känner att axeln rör sig när man drar den inåt/utåt, men inte ser att den rör sig så är man ganska rätt i spel.
Det gäller dock att shimsa på rätt sida av en axel så att inte den, och dreven på den, förskjuts åt något håll. Om man behöver shimsa axlarna så att spelet kommer ner till rätt mått så måste man se till att dreven på bägge axlarna ligger mitt för varandra (bilden längst ner). När bägge axlarna ligger i den högra blockhalvan så kan man lägga en liten linjal ovanpå dreven för att se om de ligger på samma höjd. Om inte får man flytta om shimsen mellan ändarna på axlarna tills dreven ligger på samma höjd. Det är dock inte noga på tiondelen.
Tänk på att blockpackningen ökar på alla axlars axialspel med sin tjocklek. Därför bör packningen ligga mellan blockhalvorna när man kollar axialspelet. Om packningen är 0,20 mm tjock kan man däremot shimsa in växellådans axlar till nollspel (går lätt att snurra men ingen spel). När sedan packning läggs dit så får man automatisk 0,20 mm i axialspel. Obs – detta gäller inte vevaxeln som ska ha ett betydligt mindre axialspel – ca 0,05 – 0,10 mm. I Stora Tvåtaktsboken, del 1 finns en reparationsanvisning för två- och treväxlade sachsmotorer.
Jim Lundberg






