Fråga: Hej Jim! Jag är igång med min Vimpel igen, har monterat på tändspolen från Erik Linding, och även om den var lite ”tunnare” än originalet så gick den på med ett par brickor, och genererar helt ok gnista, märks tydlig skillnad på motorn, den går betydligt bättre, startar direkt och håller gott tempo.
Men nu till en fråga, hur bevarar man bäst gammal patinerad lack? Denna Vimplen har nog under många år varit insmord med någon blandning för att inte rosta, men det mesta av den blandningen försvann när jag tvättade av mopeden…
Nu är det precis som om lacken på alla möjliga ställen börjar krackelera och falla av, det ser ut som skav på avstånd, men det är inte några skav… Finns det något sätt att vårda den så att detta förhindras?
Med vänlig hälsning
Erik.B
Svar: Det finns flera metoder att få patinan att stanna kvar, men jag har tyvärr inte testat dem alla. En variant är att ”lackförsegla” ytorna med bilvax eller liknande produkt. Nackdelen är att ytan kommer att bli högblank vilket dels inte ger ett patinerat intryck, dels avslöjar alla repor och skador på ett obarmhärtigt vis.
Att smörja in lacken med ett tunt lager linolja är en annan metod. Ger dock ett kortvarigt skydd som måste förnyas. Lägger man på för tjockt med linolja kommer utan att bli klistrig och dra åt sin smuts när oljan oxideras av syret i luften.
Motorolja är ett annat tips. Hejdar fortsatt rostbildning, men håller bara en kort period och efter en tvätt är skyddet i stort sett borta och måste göras om.
En permanent metod är att klarlacka över alla ytor. Vill man ha kvar en lite mattare yta med all sin patina blandar man i matteringsmedel i klarlacken. Detta bör göras i samråd med en firma som säljer fordonslacker för att det inte ska bli för blankt eller för matt yta. För att lacken ska tåla olja och bensin bör den vara av tvåkomponentstyp. Idag kan många firmor i lackeringsbranchen erbjuda sprejburkar med precis den färg man vill ha – även tvåkomponents.
Dessa burkar har en knapp i botten som man trycker in när man ska lackera. Då öppnas en kapsel med härdare inne i burken och efter skakning är det bara att börja spreja. Sedan har man ett antal timmar (beroende på lacktyp och temperatur) innan innehållet i burken härdar. Väldigt smidigt om man inte har tillgång till kompressor och lackspruta.
Någon som har fler tips? Helst långtidstestade. Lämna gärna en kommentar i fältet nedan. För att göra detta ska man numera vara inloggad och det går till så här
Jim Lundberg




