Tändningsproblem på Yamaha DT 125 LC

Fråga: Hej. Jag har lite bekymmer med mitt tändsystem på en Yamaha DT 125 LC från 1982 10V, efter att isen brast i vintras och halva hojen (framdelen) gick genom isen. Jag startade motorn efter ca 30 min och den fungerade. Sedan dagen därpå startade den fint i ca 20 sekunder sedan försvann gnistan…

Nu kommer och går gnistan som den vill. Har forskat lite efter delar som Source coil som jag tror är felet eller CDI box. Det verkar inte finnas någon triggerspole på detta tändsystem. Det finns ingen på reservdelslistan och ej heller på bild över tändsystemet. Hur fungerar det utan trigger?

Magnus Uddman

 

Svar: Jag är inte så insatt i elektroniska tändsystem, men det behöver inte finnas en särskild triggerspole för att starta gnistan. Det kan vara så att strömspolarna är har en tyristor som slår på strömmen vid en exakt och förinställd nivå. En teknik som finns i flera motorer – bland annat i gräsklipparmotorer. Spänningen i generatorer växlar ju mellan plus och minus under drift och med en tyristor kan man få till det så att denna ”öppnar” vid en viss spänning och det ska då vara synkat med vevaxeln så att strömstöten kommer när kolven är i korrekt förtändningsläge.

Frågan är om hela motorn fick bada eller om den hölls över vattenytan. Motorcyklar ska ju tåla att köras i regn och rusk så en rejäl dusch ska tänd- och elsystemet tåla. Dessutom brukar tändsystemet innanför svänghjulet vara kapslat och därmed vattentätt. Men visst, sprickor i isoleringen kan dyka upp med tiden – särskilt om den är 36 år gammal.

Kolla först och främst alla kabelanslutningar som går mellan samtligadelar i elsystemet. Kontaktstycken brukar kunna glappa på grund av fukt och oxid. Om felet skulle ligga inne i spolar och boxar är det inte säkert att dessa ens går att öppna och då är det byte som gäller.

Jim Lundberg

Rulla till toppen