Fråga: Hur hamnade den engelska motorcykelfabriken Royal Enfield i Indien? Jag får känslan det beror på någonting mer än enbart ett köp? Är det här den enda tillverkningen som finns kvar av engelska motorcyklar?
Erland
Svar: Det började nog redan på 1700-talet med att det Ostindiska Kompaniet tog över makten i en stor del av Indien. Så småningom blev Indien engelskt, men blev självständigt 1950. Året innan, 1949, hade man låtit montera modellen Bullet (350 cc) i Indien. Några år senare startar Royal Enfield ett dotterbolag i Indien. Behovet av en billig och driftsäker motorcykel var stort i Indien.
Fabriken ligger i staden Madras och man producerar i princip 1955 års modell under många år med små förändringar. Moderbolaget i England går i konkurs 1971, men i Indien fortsätter man att producera motorcyklarna – som fortfarande baseras på 1955 års Bullet. I slutet av 1970-talet dyker det plötsligt upp nytillverkade Royal Enfield motorcyklar i Europa från den Indiska fabriken.
Dock fick man inte använda varumärket Royal Enfield på grund av rättigheter så dessa motorcyklar kallades kort och gott för Enfield. I slutet av 1990-talet lyckades man ta över rättigheterna till hela namnet och idag heter de indientillverkade motorcyklarna Royal Enfield. Numera finns de i flera olika modeller.
Det finns idag några engelska motorcykelfabrikat som har återuppstått då rättigheterna till namnen sålts hit och dit. Triumph och Norton är två exempel, men likheterna mellan de nytillverkade och de gamla originalen är inte många. Där är Royal Enfield mer autentiska då ett antal delar till dagens Bullet fortfarande lär passa på de gamla som tillverkades i England.
Jim Lundberg




