Fråga: Hej, Renoverade en ILO G50-motor, men får inte i friläge. Enligt ritningar så ligger ettans drev längst ned, men det ligger ju alltid an mot drevet på lamellaxeln. Växelföraren lyfter ju bara tvåans växeldrev. Saknas det någon fjäder eller är jag helt pucko?
Vänligen
Arne
Svar: Om motorn ligger på höger sida så är ettans drev längst upp (översta bilden). Både detta och tvåans drev ligger i ständigt ingrepp i dreven på mellanaxeln (”lamellaxeln”). Det som styr växlingen är medbringaren (mittersta bilden) vars tappar går in i hålen på ettans- respektive tvåans drev beroende på vald växel. Något drev ska inte röra sig (annat än runt sin egen axel).
Medbringaren har ett spår i ytterkant där en liten släpsko (nedersta bilden) i växelarmen ligger i ingrepp. Exakt vad som hänt i din motor är svårt att säga, men det kan ju vara så att den lilla släpskon inte hamnat i medbringarens spår vid hopsättningen av motorn.
Växelarmen har en spiralfjäder som sitter synlig på motorns ovansida som hela tiden vill dra i tvåans växel. Om man inte rör växelarmens så hoppar alltid tvåan i. I Stora Tvåtaktsboken, del 1 finns en komplett reparationsanvisning för ILO G 50-motorn (och 20 andra motorer).
Jim Lundberg






