Fråga: Hej Jim. Bytte packning kopplingssidan på min Puch Dakota, Utav någon anledning tar nu kopplingen mycket längre ut och motorn stannar när jag frikopplar vid låga varv, Har aldrig hänt förr. Den gick fint innan.
Mvh Hasse
Svar: På alla motorer där kopplingsarmen sitter i kopplingskåpan (Puch, Victoria, Zündapp med flera) påverkas kopplingsmekanismen av tjockleken på packningen till själva kåpan. Sätter man dit en ny packning med en annan tjocklek än den gamla så kan man mycket väl behöva justera kopplingsmekanismen eftersom denna har en väldigt liten rörelse – några tiondels millimeter förändring kan förändra kopplingsarmens läge med flera millimeter.
Varför motorn har börjat tjuvstanna vid frikoppling kan jag inte svara på, men det kan vara så att kopplingsmekanismen kärvar och att det räcker för att motorn ska stanna då den inte ger mycket effekt på låga varv. En mopedmotor på tomgång kan man stanna genom att lägga handen mot svänghjulet (inget att rekommendera, dock).
Kopplingsarmen på Puchmotorerna sitter på splines och går att flytta runt på kopplingsaxeln. Men om man inte rört den så behöver man inte fundera på den utan bara se till att justera kopplingsmekanismen enligt bilden. Den flata sidan av kopplingsaxeln ska ligga i linje med mopedens färdriktning när den precis ska till att aktivera kopplingen.
Detta justeras med den runda muttern som sitter på dragbulten (dragbulten är gul på bilden). Muttern är låst med en tråd. När muttern sitter på rätt djup på dragbulten ska alltså flatsidan ligga som på bilden. Samtidigt ska då kopplingsarmen stå i den vinkel (58 grader – ungefär) som bilden visar. Om armen inte gör det kan det vara aktuellt att lyfta bort armen från axeln och byta position.
Jim Lundberg




