Vilken glödlampa i baklampan på Husqvarna 120 cc?

Fråga: Hej! Glödlampa till Husqvarna 120 cc: I Husqvarnas anvisningar rekommederas 12V 1,5 w till bakljuset (tidigare 6V 2,4 W). Det står att glödlampor ”med andra data än de angivna få under inga förhållanden användas”. Varför 12V? Jag lyckas inte hitta lampor motsvarande utan jag hittar närmast 12V 2W och 6V 3W med rätt sockel (BA9S, 9 mm sockelbredd). Vad törs jag sätta i för lampor och vad kan hända om jag har lampor med avvikande värden? Kan det skada elsystemet? Kan man använda LED-lampa istället?

Thomas Persson

 

Svar: Att man rekommenderar 12-voltslampor till baklyktan imindre motorcyklar med 6-voltssystem beror på att tvåtaktsmotorerna med sina svänghjulsmagneter har en oreglerad spänning ut från ljusspolarna. För att spänningen ska hamna på rätt nivå krävs det att spolarna belastas med rätt effekt (=Watt) på glödlamporna.

Husqvarna 120 cc har ett system som ger cirka 30 watt till belysningen och då rekommenderar man 25 watt till framlampan och dryga 2 watt till baklampan. Summan blir då 25 + 2 = 27 watt – alltså nära maxeffekten från spolarna. Det är alltså då som spänningen hålls ner till cirka 6 volt.

Stensholmssystemet (Husqvarna, JB med flera) ger cirka 15 volt obelastat och om exempelvis framlampan går sönder så stiger spänningen rejält varvid baklampan brukar brinna upp efter bara några sekunder. Om baklampan går sönder brukar däremot framlampan klara sig bättre och lyser med ett starkare sken, men med förkortad livslängd.

För att inte tappa baklyset, vilket är en trafiksäkerhetsdetalj, kan man sätta i en 12 voltsslampa som då klara överspänningar bättre. Överspänning kan uppstå om det är glappkontakt i framlampan eller ljusomkopplaren och det kan räcka för att elda upp den klena 6-voltslampan i baklyset.

Det är ganska vanligt att man har lite ”domedagsretorik” i instruktionsböcker för att som tillverkare friskriva sig mot haverier som kan uppstå om användaren tar ut svängarna lite. I detta fall så är det dock ingen fara och ingenting kan skadas om man inte avviker allt för mycket från rekommendationerna. Testa med 12 volt/2 watt eller 6 volt/3 watt. De värsta som kan hända är att lamporna brinner – eller får kort livslängd. Ljusspolarna tar inte skada av detta.

Vill du testa med en LED-lampa går detta också bra. Dessa drar mindre ström (=färre watt) vilket ger framlampan lite högre spänning, men knappast så att denna skadas. I tidningen Classic Motor nummer 3 & 4/2016 testade vi LED-lampor i gamla motorcyklar. Se bara till att LED-lampan klarar växelström och att den lyser vid 6 volt. De flesta LED-lampor i handeln som passar i baklyktor är gjorda för 12 volt och en 12-volts LED-lampa lyser inte alltid vid 6 volt.

Jim Lundberg

Rulla till toppen