Fråga:Hej, Jim. Jag undrar hur man tar i hastighetsmätardrivningen i kåpan på en Sachs 50/2KS.
/Valther 12 år
Svar: På kedjedrevet sitter en lång mutter med två urtag längst ut. Dessa urtag ska passas in i två små klackar som sitter på insidan av det stora drevet i hastighetsmätardrivningen när man lägger på kåpan på motorn. Här gäller det att vrida runt kedjedrevet så att klackarna verkligen gå in i sina urtag innan man drar åt kåpans skruvar. På bilderna nedan ser du hur man tar isär, smörjer och monterar drivningen i kåpan på sachsmotorn.
Jim Lundberg
Dra ur det lilla drevet med sin bussning ur kåpan.Värm upp området runt drivningen till drygt hundra grader. Det ska fräsa lite om man droppar vatten på det.Slå kåpan mot en träbit medan den är varm så flyger snart alla delar ut ur kåpan.Här är delarna som sitter i kåpans stora hål. Från vänster: Bricka (i botten av hålet), snäckdrev, lagerskål.Så här ligger lilla och stora snäckdrevet i ingrepp under drift. De två klackarna (skymda på bilden) i snäckdrevet kan vara slitna eller till och med avbrutna och då måste snäckdrevet bytas eller lagas.Vid montering lägger man först brickan i botten av hålet.Innan stora snäckdrevet monteras smörjer man in det med konsistensfett.Drevet läggs sedan ner i hålet ovanpå brickan. Tänk på att brickan (nr 12) ska in först i kåpans lilla hål och ända ner i botten på detta.Stryk fett även på lagerskålen då det stora drevet ligger runt denna.Lagerskålen läggs nu ner i hålet.Lägg en passande hylsa ovanpå skålen och knacka försiktigt ner den utan att den kantrar. Slå inte ner den för långt – då låser man fast det stora drevet. Fetta in kuggarna och bussningen på det lilla drevet och stoppa ner detta i kåpans hål. Skruva avslutningsvis på den gängade vajeranslutningen.7=drevmutter, 8=tätningsring, 9=lagerskål, 10=snäckdrev, 11=Bricka. 12=Bricka 8,8×2, 13=drev, 14=bricka 6x9x1, 15=lagerbussning, 16=Vajerfäste.