Fråga: Hej! Jag har en Ambassador 1948 med en villiersmotor 6E 197cc. Motorn är nyligen totalrenoverad av Villiers Services i England och uppgraderad med elektroniskt tändsystem (STK 960L) från Electrex World.
Motorn är monterad och tändsystemet är kopplat enligt anvisning. Vid första provkörningen fungerar allt men inför registreringsbesiktningen startade motorn först men la plötsligt av. Jag har varit i kontakt med Villiers Services utan att få problemet löst. Jag har även varit i kontakt med Electrex som tipsade om jordproblem som kunde lösas med extra kabel (svart) från HT-CDI till jord i motorblocket utan att lyckas. Vad ska jag göra? Har ni några stalltips?
Hälsningar
Sten
Svar: Jag har inte hållit på med dessa tändsystem, men det brukar inte vara lätt att felsöka dem då de ofta består av plastingjutna moduler. Spontant så känns det som att det bästa är att skicka tillbaka tändsystemet till England för kontroll och eventuell reklamation/utbyte.
Jim Lundberg




