Fråga: Jag har en ILO G50 med trampor, men när man trampar blir där bara motstånd precis i början och sen bara snurrar dom runt precis som man har kopplingen inne. Har provat med att byta lameller men det hjälpte inte. Finns där något annat som kan vara orsak till det? något på pedalaxeln eller något liknande?
Med vänlig hälsning
Jimmy
Svar: Börja med att kolla så att felet inte ligger hos lamellerna eller hos tandrullen på vevaxeln. Den senare sitter enbart med en kona (ingen krysskil) och kan lossna om muttern inte är ordentligt dragen. Tidiga ILO G50-motorer hade helgjutna tandrullar av aluminium som kallflöt (formade om sig) under drift så att de till slut släppte från vevaxeln och slirade.
För att lösa detta problem lät man gjuta in en stålnav i tandrullen som inte gav efter utan satt stadigt. Motorer tillverkade från 27/8 1957 har tandrullen med stålnav. Vill man kolla om man har den ”nya” rullen så kan man testa det med en magnet om den har stålnav (=magnetisk).
Ta bort transmissionskåpan och trampa på pedalerna. Då ser man om slirandet kommer från rullen eller lamellerna. Om det inte förekommer någon slirande där så finns det ett ställe till och det är frihjulet på pedalaxeln som sitter på pedalmotorerna. Frihjulet har till uppgift att föra över kraften från pedalerna till vevaxeln (vid start och när man hjälper till i uppförsbackar). Men när motorn går ska frihjulet koppla ur – annars skulle pedalerna snurra så fort motorn startat.
För att komma åt frihjulet måste motorn delas viket är en enkel uppgift på en ILO G50-motor. I Stora Tvåtaktsboken, del 1 finns en komplett reparationsanvisning för ILO-motorn med kick som är nästan identisk med pedalmotorn. Det som skiljer är nämnda pedalaxel som syns på de två nedersta bilderna.
Jim Lundberg







