Fråga: Hej, Jag har en Puch Dakota från 1970 som funkar delvis. Först så lät lamellerna när man drog i kopplingshandtaget och sedan när vi har kört den i ett par veckor så kan man bara lägga i andra växeln. Puch Dakotan ryckte även när man körde i treans växel, mest under gaspådrag.
Amar Hadziagovic
Svar: När Puch V3-motorn väsnas när man frikopplar är det oftast lagret i dragbulten som är slut. Dragbulten är den stång som sitter innanför den stora pluggen på motorns högra sida i linje med vevaxeln.
Nu vet jag inte om ni bytte dragbulten eller om ni kört vidare med den gamla bulten. Först och främst – finns det olja i motorn? Puch V3-motor ska ha 2,5 deciliter SAE 30 till SAE 50 motorolja i växellådan. SAE 30 säljs som gräsklipparolja och finns därför på många ställen – Bensinmackar, stormarknader och biltillbehörsbutiker för att nämna några.
Puchkopplingen roterar med vevaxeln och håller då ett relativt högt varvtal. Detta leder i sin tur ofta till att lamellernas yttre tänder gör djupa hack i kanten på kopplingskorgen och till slut så hakar lamellerna fast i dessa hack så att det blir svårt att frikoppla (se bild ovan).
Växellådan är annars robust och går, och tål, att växla utan frikoppling även om det givetvis sliter på den. Varför det rycker på treans växel är svårt att säga. Det kan ju vara två olika orsaker. Antingen är det motorn i sig som rycker på grund av tändningsstörningar eller felaktig bränsleblandning – eller så kommer rycken från något mekaniskt i växellådan.
Ta bort transmissionskåpan och inspektera lamellerna och kopplingskorgen. Kolla efter metallspån i växellådsoljan. Lite ”glitter” finns det alltid i oljan som en konsekvens av att vissa delar går in och ur varandra vid växling, men oljan får inte se ut som silverfärg. Med lite tur kan samtliga problem (ryckandet och växlingsproblemen) bero på enbart en defekt koppling.
På skissen nedan syns hur man justerar den runda ”muttern” på dragbulten så att kopplingsarmen hamnar i rätt position. Skissen visar då hur allt ska sitta när man inte frikopplar. Då lagret i dragbulten är lite av Puch akilleshäl är det viktigt att man har några millimeters spel i kopplingsvajern så att inte lagret tvingas rotera hela tiden – det ska vara rotera/arbeta under den korta tid man drar in kopplingshandtaget.
Jim Lundberg






