Fråga: Hej. Jag har bytt lager, kolvringar packningar och gjort ren min ILO 175cc motor till Monark M400. När jag var nästan färdig så upptäcker jag att det läcker olja så jag börjar plocka ner så det går att hitta läckaget. Bakom kedjedrevet på utgående axel läcker det. Jag har fyllt i SAE 30 olja ”gräsklipparolja”.
Motorn är inte uppstartad efter isärtagningen, så det läcker utan något övertryck. Använde likadan olja innan jag tog isär motorn och då läckte den inte, ja lite kanske då, men inte med stillastående motor i alla fall. Vad kan man göra åt problemet – tjockare olja kanske? Eller? Tacksam för tips.
Göran T
Svar: ILO-motorn har en distanshylsa (nr 154) innanför kedjedrevet (nr 155) som kläms mellan drevet och kullagret (nr 153a) som sitter i blocket. Packboxen (eller filtring) som ska hålla kvar oljan på insidan av växellådan ligger utanpå denna distanshylsa. Det innebär att oljan kan, och kommer, att sippra in mellan hylsan och axeln.
Förutsättningen för att denna konstruktion ska hålla tätt är att oljan stoppas ute vid drevet. Hylsan måste alltså sluta tätt mot drevet. Men det räcker inte med det eftersom oljan kan sippra vidare mellan drevet och axeln (nr 150). I praktiken når oljan ända fram till brickan (nr 156) och kan tränga ut här och genom mutterns (nr 157) gängor.
Om man konstaterat att packboxen är okej och att hylsan är slät och fin där packboxens tätningsläpp ligger an, så är det förmodligen vid drevet som oljan tränger ut. Botemedlet brukar vara att man lossar drevet och lägger ett tunt lager packningsklister på båda sidor av drevets nav. Avslutningsvis lägger man lite klister på brickans utsida samt inne i mutterns gängor. Tänk på att avfetta alla delar först.
ILO-motorn ska ha ”Mobil D” i växellådan och den oljan håller en viskositet på SAE 50. Gräsklipparoljan med viskositeten SAE 30 är ju tunnare kan ge ett ökat läckage om det finns en spalt någonstans. Men om alla skarvar är täta enligt ovan så ska det inte tränga ut någon olja – oavsett viskositet.
Jim Lundberg





