Berg tvåtaktsmotor av boxertyp

Fråga: Hej! jag har en egendomlig motor som är gjord av Berg & co mek. verkstad i Lindesberg. Dom gjorde mycket motorer men jag har en tidig och udda upplaga av dem. Det rör sig om en 2-cylidrig boxermotor 2-TAKT! hittade inget om den på internet mer än en bild där den satt i en liten dressinvagn 1937. Min motor sitter dock i en av samma tillverkare gjord vattenpump. Tänkte inte mer på det först utan jag lossade kolvarna som satt fast och svarvade nya kolvringar och glad i hågen skulle jag sätta dit tändmagneten som jag bytt kondensator i och gnistrade så fint. Det är en Bosch-magnet med roterande spole. Den avger 2 gnistor per varv. Alltså två tändkablar ut och gnistan skickas i varannan kabel med 180 graders mellanrum. MEN… 2-Takt Boxer – kolvarna går ju ut och in lika, dvs dom kommer i tändläge samtidigt… och på en 2-taktare innebär ju det att dom skall tända samtidigt också. 4-takt är ju begripligt då dom hade tänt varannan. Men detta blir ju lustigt. Magneten måste ju därför skicka gnista i bägge kablarna samtidigt vilket är stört omöjligt.

Nu dessutom så tänder ju den ena cylindern i UD. och den andra i ÖD… Magneten ser original ut, det vore svårt att få dit någon annan rent fysiskt, den passar in i kåpan med stos och höjd etc. och jag har aldrig hört att det finns tändmagneter som skickar 2 gnistor samtidigt. Så detta förbryllar mig mycket. Vad tror du om detta?

Dock när jag plockade isär magneten när jag hade tagit bort den först så såg jag att den hade en ”Nockkrans” (kransen som brytarpaketet snurrar i och går mot dess klackar) som tillhörde en likadan magnet fast 1cyl. alltså bara 1 klack. Detta tänkte jag var fel efter som det är två cylindrar och 2 tändkablar ut osv. så jag bytte till en krans med 2 klackar i som jag hade liggandes. Men i och med detta att den skall tända samtidigt så tänkte jag att det kanske skall vara den kransen med 1 klack i och att det på något magiskt vis skall kunna skicka 2 gnistladdningar i bägge kablarna. Men så blev det ju givetvis inte. Det är ju bara 1 spole så att skicka dubbla gnistor samtidigt blir nog värre.

Vad tror expertpanelen om detta? Jag blir inte klok på detta.

Mvh Richard Andersson

 

Svar: Motortypen är vad bröderna Hult kallade för ”balansmotor” när de konstruerade Archimedes Penta utombordsmotor 1912. Det är alltså en boxermotor där bägge kolvarna går ut och in simultant. Denna konstruktion ger mindre vibrationer då den ena kolvens rörelse tas ut av den andra hela tiden. För att det ska fungera på en tvåtaktsmotor krävs det att bägge cylindrarna tänder samtidigt.

Jag har tyvärr inte skruvat med dessa motorer, men det kan ju vara så att någon satt dit fel magnet, konstaterat att det inte fungerat och ställt undan motorn. Men frågan är hur magneten är växlad i förhållande till vevaxeln. Kan det vara så att det är rätt magnet och att den ger två gnistor samtidigt?

Testa med att köra magneten separat med två tändstift så ser man om dessa tänder samtidigt eller om de ”turas om”. Tändspolar som används när man har dubbla tändstift har ofta en sekundärlindning som är öppen i bägge ändar. Det sitter alltså ett tändstift i varje ände på sekundärlindningen. Det borde ju kunna vara likadant på en tändmagnet. Är motorn provkörd?

Jim Lundberg

Rulla till toppen