Dåligt med ström i Kawasaki 500 Mach 3

Fråga: Hej. Jag köpte härom dagen en Kawasaki 500 mach3 från 1976. Den går görbra ända till jag sätter på huvudljus eller blinkar. Då börjar den gå oroligt och missa. Vad kan vara känsligt på den modellen? Kondensator, tändspole? Var får man tag på sådant i så fall? Den går rent igen när jag släcker ljuset. Går bra med parkering men inte annars. Jag har bytt till ett nytt batteri, men det hjälpte inte. Hoppas ni har svar.

Mvh

Gunnar Pantzar

 

Svar: Det låter som att det snarare är laddningen som inte räcker till. För låg spänning i tändsystemet kan ge symtomen som nämns. Det kan alltså vara generatorn, likriktaren eller spänningsregulatorn som är defekta – eller ett kontaktstycke till någon av dessa som är oxiderat.

Anslut en multimeter till batteriets poler och starta motorn. Jag förutsätter att det är ett 12-voltssystem på motorcykeln. Om man håller lite varv på motorn ska batterispänningen snart ligga på drygt 14 volt om laddningen fungerar som den ska. Om man sedan slår på lyset eller blinkers så ska spänningen ändå ligga kvar på dryga 14 volt.

Nästa steg är att mäta spänningen på tändspolarnas plussida (den som inte går till brytarna). Även här ska spännig ligga på cirka 14 volt. Om spänningen aldrig kommer upp i drygt 14 volt – eller att den sjunker märkbart när man slår på lyset och/eller blinkers så är det antingen spänningsfall på grund av dålig kontakt i berörda kablar – eller så är något fel i laddningen.

Jag vet tyvärr inte var man kan hitta delar till en Kawasaki från 1970-talet, men det vet kanske någon av våra läsare?

Jim Lundberg

Rulla till toppen