Fråga: Hej. Har lite problem med att få tandrullen att sitta ”fast” på vevaxeln på ILO Piano G50-motorn. Vågar inte hålla emot med muttern på svänghjulet utan håller i med en hemmagjord ”haknyckel”. Fråga, är det lämpligt att droppa på lite cylindrisk låsvätska Loctite? (har ingen mutterdragare)
Vänliga hälsningar
Peter
Svar: Börja med att kolla om tandrullen har ett stålnav. Använd en magnet. Tidigare Pianomotorer hade tandrullar av homogent aluminium och dessa kallflyter så att de tappar greppet om vevaxelns kona efter en tids körning. En sådan rulle är det ingen idé att försöka få fast och Monark fick byta ut rullarna på dessa motorer. Motorer från augusti 1957 har stålnav i rullen.
Har rullen stålnav finns det hopp om att få den att sitta säkert. Man kan limma den med någon form av spaltfyllnadslim eller liknande, men den blir inte rolig att få bort nästa gång. Tandrullen med stålnav sitter normalt så hårt på axeln att den kan gå sönder om man inte använder korrekt avdragare. Med lim blir det ändå värre. Man får då värma rullen till cirka 150 grader för att limmet ska mjukna och då kan packboxen i vevhuset ta stryk av värmen.
Originalverktyget för tandrullen har invändiga tänder som passar i rullens dito. Och ett handtag som man håller mot med. Men man kan låsa vevaxeln vid åtdragning av tandrullens mutter genom att lyfta av cylindern och låsa vevskivan närmast rullen i vevhuset med en stång eller stav av hårt trä.
Jim Lundberg




