Oljebyte på Crescent Compact

Fråga: Hej ska byta olja på en Compact med Sachsmotor. Har några liter SAE 80 olja som är från 90-talet. Är den för gammal? Såg att Liqui-Moly har en rak 80-olja. Är den att föredra?

MVH Stefan

 

Svar: Ur ett smörjningsperspektiv är det väldigt okritiskt med vilken olja man häller i en mopedmotor med manuell växellåda. Kuggtrycken i en växellåda med en motor på en hästkraft är låga och nästan alla oljor duger för att smörja som det ska.

När dessa motorer var nya rekommenderades en rak SAE 80-olja av API-klass GL1. GL-numret anger hur mycket slitageadditiv det är i en transmissionsolja och ju högre nummer, desto mer additiv. Vissa av dessa additiv är aggressiva mot gulmetaller som exempelvis bronsbussningar och då de flesta mopedmotorer innehåller bronsbussningar ska man aldrig använda oljor som håller högre klass än GL4.

Att oljan skulle vara för gammal tror jag inte. Om den ser ut som den ska är det bara att hälla i den – men kolla GL-numret först. Ett alternativ är en rak motorolja med viskositeten SAE 30. Denna olja, som säljs som gräsklipparolja, har nästan samma viskositet som en SAE 80 växellådsolja.

Liqui-Moly är visserligen ett varumärke, men det låter som att man tillsätter molybdendisulfid i några av sina produkter och detta additiv kan påverka kopplingen negativt så att den börja slira. Om det är denna produkt så ser jag dock inga uppgifter om att just denna skulle innehålla molybdendisulfid.

Jim Lundberg

Rulla till toppen