Varför brinner baklampan på mopeden?

Fråga: Hej! Jag har haft en hel del problem med att baklamporna på mina mopeder brinner av, varför vet jag inte, men ibland så håller dem inte mer än en liten runda, som ikväll, körde min far framför mig med en av mopederna, och växlade om till helljus, då dog baklampan…

Vad kan det bero på, och hur kan man förhindra att lamporna brinner av? Det är ju lite tråkigt eftersom en 20 lampor blir rätt dyrt, och måste specialbeställas dessutom eftersom cykelhandlarna inte har 6 volts lampor längre…

Erik Blomgren

 

Svar: Det är ofta en kombination av överspänning och vibrationer som har sönder lamporna om de är av den gamla typen med glödtråd (ej LED). Vibrationer kan komma sig av att gummit i eventuella bussningar i motorfästena har hårdnat av ålder så att vibrationerna från motor överförs till ramen. Eller att motorn sitter löst i fästena vilket ger hårda slag i ramen.

Men det är nog vanligare att överspänning är orsaken. Här finns det några olika scenarion, beroende på vilken i tidsperiod som mopeden tillverkats. Fram till 1960-talet hade man bara en enda belysningsspole som då ger ström till allt på mopeden – framljus, bakljus och tuta.

Spänningen från spolen ska ligga på max 6 volt (i praktiken någon volt mer) vid maximalt motorvarv och för att den ska hamna där krävs det på denna typ av elsystem att man har rätt effekt på lamporna. Vanligtvis ska det vara 15 watt fram och 2 watt bak vilket ger 17 watt totalt. Har man mindre effekt på lamporna blir spänningen för hög och lamporna brinner.

Ett vanligt problem på mopeder med en enda belysningsspole är att baklampan får en ”strömchock” om framlampan går sönder eller har glappkontakt. Då stiger spänningen rejält och baklampan brinner upp ett ögonblick. Av den anledningen är ljusomkopplaren konstruerad så att när man växlar mellan hel- och halvljus så är framlampans bägge glödtrådar inkopplade i övergången – man har alltså både hel- och halvljus samtidigt.

Detta leder till att spolen kortvarigt belastas med 15 + 15 = 30 watt vilket gör att spänningen sjunker långt under 6 volt vid skifte mellan hel- och halvljus. Detta har man gjort för att skydda baklampan. Om omkopplaren fungerar som den ska så ska man se att lyset blir väldigt svagt när omkopplaren står i mellanläget om man för den sakta mellan hel och halv. Av den anledningen kan det vara så att det är omkopplaren på styret som är orsaken till att baklamporna brinner.

Men om mopeden är något nyare har den en separat bakljusspole som sitter ovanpå belysningsspolen. Denna fungerar så att den bara ger ström till baklampan när belysningsspolen är belastad av framlampan. Man gjorde så för att skydda baklampan om framlampan går sönder – eller om det uppstår glappkontakt till den. Om framlampan slocknar av någon anledning så stängs strömmen av till baklampan istället för att stiga.

Om man har denna variant med separat spole till bakljuset kommer det en grå kabel ur motorn som går direkt till baklampan. Skulle baklamporna nu brinna upp så kan man testa följande: 1. Sätt i en 12-voltslampa i baklampan. 2. Sätt en diod (typ 1N4001) i serie med baklampan (klipp av den grå kabeln och sätt dioden där). 3. Sätt ett motstånd på 5 – 10 Ohm i serie med baklampan på samma vis som med dioden.

Jim Lundberg

Varför brinner baklampan på mopeden?
Äldre motorer har enbart en enda belysningsspole som försörjer alla förbrukare på mopeden. Strömmen kommer då från den gula kabeln ur motorn. Sedan är det ljusomkopplaren på styret som fördelar strömmen till fram- och baklampan.
Varför brinner baklampan på mopeden?
Senare motorer har en separat bakljusspole som sitter ovanpå belysningsspolen. Bakljusspolen ger bara ström när belysningsspolen är belastad av framlampan. Bakljusspolen har en grå kabel som ska dras direkt till baklampan

Rulla till toppen