Fila till sliten koppling på Husqvarna Novolette

Fråga: Hej Jim. En kopplingsfråga rörande tvåväxlad Novolette. Kanterna i kopplingskorgen där lameller och mellanlägg trycker är vågiga, dock inga djupare hack. Ska man, eller får man, fila av topparna innan lamellbyte så att de nya lamellerna inte fastnar?

Har hittills bara skruvat med kulkopplingen, som faktiskt inte alls är kul, och ser fram emot en väl fungerade friktionskoppling.

Johan Nilsson

 

Svar: Om det är mer gropar än djupa hack kan man ofta låta det vara som det är. Skadorna på kopplingen som syns på bilden (Puch V3-motor) är väl ett gränsfall om man vill ha en koppling som arbetar jämnt och fint. Djupare hack leder till att lamellernas tänder hakar tag och då begränsas lamellernas rörelse i djupled.

Man kan annars fila till kanterna om skadorna inte är allt för djupa – det kan i extremfall vara flera millimeter djupa hack och då får man kassera kopplingskorgen. Alternativt, svetsa dit material. Att luckorna i korgen blir lite bredare efter filning är inget som märks på gången när man kör. Möjligtvis kan det uppstå ett svagt klickande ljud om man växelvis vrider på och av gasen under körning.

Det som är viktigt är att man filar lika mycket på varje kant så att lamellernas tänder ligger mot alla kanter i korgen samtidigt. Annars kan all kraft från motorn i värsta fall ligga mot en tand och då kommer det snart att uppstå slitage på den tanden samt kanten i korgen den ligger mot.

Jim Lundberg

 

Rulla till toppen