Tickande ljud från DKW 250 cc

Fråga: Hej. Jag har en NV36 med DKW 250 motor från 1953. Mitt problem är att jag har ett kraftigt ”tickande” eller klickande ljud från motorn. Vevlagret verkar helfriskt och jag har precis bytt kolvbultsbussningen. Vad kan ljudet komma från? Kan det vara centrifugaljusteringen av tändningen, det verkar komma från den sidan av motorn. Jag har även en Monark M402 med ILO 175 motor och även den har ett snarlikt ljud, är det möjligen så att detta ljud är normalt rentav?

Bo Jonsson

 

Svar: Det kan vara så att centrifugalregulatorn till tändningen är sliten så att den ger ifrån sig ett tickande ljud. Testa med att trycka in fett i samtliga lagringar i regulatorn. Sätt tillbaka kåpan och provkör. Det mesta fettet kommer att slungas bort efter en liten stund, men om motorn går tyst de första de första sekunderna kan det vara regulatorn som väsnas.

En annan orsak till tickande ljud är kolvringarna som antingen sitter i slitna ringspår i kolven, eller att de hakar tag i kanterna på cylinderns portar om denna blivit borrad eller honad. Slitna ringspår är ofarligt och kan man leva med ljudet är det bara att köra på. Botemedlet är annars en ny kolv.

Vassa kanter på portarna, särskilt de horisontella, kan man putsa av med lite slippapper på fingertoppen. Rengör noga efteråt.

Hur dessa motorer ”ska” låta kan jag tyvärr inte svara på då jag kört dem alldeles för lite, men kanske några av våra läsare vet?

Jim Lundberg

Tickande ljud från DKW 250 cc
Vassa kanter i cylinderns portar uppstår efter borrning och honing av loppet. Kanterna kan enkelt slipas av med en liten bit slippapper med korn 120 – 240. Fukta fingertoppen så greppar det bättre.

Rulla till toppen