Fråga: Hej Jim! Fick tag i ytterligare en motor till min Monarped M32-a. Det är en ILO FP50. Har redan en som går finfint, dock låter den jag nu fick tag på illa. Den startar väldigt lätt och svarar bra på gasen. Problemet är att det låter som ett snabbt tickande ifrån motorn. Tickandet avtar heller inte vid körning.
Jag skruvade isär topp och cylinder och både cylinder och kolvringar ser bra ut och måttet på kolvringsgapet likaså. Är detta ett typiskt läte från en dålig kolvbultsbussning? Missljudet hörs tydligt på videon jag bifogar.
Videofilm: https://vimeo.com/277165445
Tack för ditt goda jobb med Classic Motor.
Fredrik
Svar: Vad jag kan höra så kommer ljudet från kolvringarna och då finns det i princip två orsaker. Antingen är kolvringsspåren slitna så att ringarna skallrar i spåren i höjdled, eller så är kanterna på portarna i cylindern vassa efter en cylinderborrning eller en honing.
Är orsaken slitna kolvringsspår är det inget som är farligt och antingen lever man med tickandet eller så byter man till en ny kolv. Det är svårt att hitta originalkolvar till ILO FP 50, men en kolv till äldre Puchmopeder med 10 mm kolvbult (före 1970) passar. Enda modifieringen är att man kan behöva ta av någon millimeter i kolvens underkant för att öppningstiden i insuget ska bli rätt. Trä upp nya kolven på samma kolvbult som den gamla så syns det hur mycket det eventuellt behöver kapas.
Är det vassa kanter i portarna som är orsaken så tar man en bit våtslippapper med korn 120-240 och slipar av kanterna med. Man slipar torrt, men kan fukta fingertoppen så att den greppar bättre i pappret. Viktigaste kanterna är de horisontella där ringarna hakar tag varje gång de passerar. Man behöver inte slipa mycket utan bara bryta den vassa kanten en aning. Rengör noga efteråt så inga slipkorn blir kvar i cylindern.
Tack själv!
Jim Lundberg





