Fråga: Hej, har försökt hitta information hur man kompenserar att hålet för tändstiftet på Sachs moped motorer ej sitter i rak vinkel mot kolvens rörelse. Använder man specialverktyg så stämmer ju inte de värden som anges som default om man inte som i en tidigare tråd använder en spik. Har införskaffat ett verktyg avsett för detta ändamål och vill få det rätt.
Robban Pettersson
Svar: Jag förmodar att det är tändningsinställning det handlar om. Sachsmotorerna har ju ett lutande tändstift vilket gör att vanliga ”mikrometer”-verktyg för tändningsinställning inte visar rätt. Nu är mina geometrikunskaper både låga och dammiga, men det ska ju gå att räkna ut hur stor missvisning det blir och utifrån detta ta fram en omräkningsfaktor som man sedan använder vid avläsning av mikrometerskalan. Lutningen på tändstiftshålet relativt loppet är 30 grader på sachsmotorn.
Men det räcker nog inte med en omräkningsfaktor eftersom kolvens topp inte är plan, utan konvex. Om mätpinnen lutar så kommer kontaktpunkten där mätstången träffar kolvtoppen att ändras i radiell riktning beroende på kolvens höjd i loppet. Högsta punkten på kolvtoppen är ju i centrum och sedan böjer den ju av nedåt mot kanten. Ska man få fram en ”linjär” omräkningsfaktor måste mätpinnen träffa exakt samma punkt på kolven i varje mätögonblick.
Personligen så brukar jag antingen stoppa ner djupstickan på ett skjutmått i tändstiftshålet som faktiskt går att hålla i linje med loppet – eller så lyfter jag av topplocket och mäter från cylinderns tätningsyta ner till kolven med djupstickan. Många sachsmotorer har dessutom markeringar på svänghjulet där ”O” är övre dödläget och ”M” är tändläget.
Jim Lundberg






