Fråga: Hej. Jag håller på och renoverar en MG-motor och monterat nya ramlager och använder de överfall som följde med motorblocket. Motorblocket har inte använts på länge. När jag skruvat åt överfallen något så märker jag att vevaxeln nyper en aning oavsett vilket överfall jag monterar. Jag har satt dem på rätt ställe och använt rätt lager. Jag misstänker att de överfallen inte hör till den motorn, vad kan man göra? Går det att borra om för att få det rätt, eller vad kan man göra?
Hälsningar
Per
Svar: Först och främst måste det vara kliniskt rent mellan lagerskålar och överfall. Radialspelet är bara några hundradels millimeter så minsta partikel mellan lagerskål och överfall kan få lagret att kärva. Nästa steg är att montera alla lager och dra år dem gradvis tills vevaxeln precis börjar kärva. Dra runt vevaxeln med exempelvis ett dragskaft med hylsa på skruven för remskivan. Då märker man snart vilket/vilka överfall som får axeln att kärva.
Vrid vevaxeln fram och tillbaka några gånger och ta sedan bort överfallen igen. Nu ser man i lagerskålen var vevaxeln tagit i då vitmetallen blir lite blankare i kontaktytan. Orsaken till kärvandet kan vara att det är fel, eller felplacerade, överfall, men det kan även bero på att överfallen är deformerade eller att vevaxeln är krokig. En måttlig krökning kan fungera i en motor med slitna ramlager, men när man byter till nya lager kan det kärva då axelns krökning ”äter upp” allt radialspel.
Det händer att överfallen ligger förskjutna i sidled så att hålet för ramlagertappen blir ”ovalt”. Detta ser man på att kontaktytorna på lagerskålarna ligger på ena sidan på skålen i blocket och på andra sidan (180 grader) på skålen i överfallet.
Man kan testa med att skifta eller vända överfallen för att se om det fungerar med dem på andra ställen längs ramlagergången. Men om inget hjälper får man lämna in motorn till en renoveringsfirma som får mäta upp samtliga delar och vidta de åtgärder som behövs. Det går att arborra/linjebrotcha ramlagergången och en krokig vevaxel går ofta att rädda genom riktning eller omslipning, men det är inget man gör hemma i garaget.
Jim Lundberg






