Fråga: Hej. Har blivit med en Apollo Mobinette/Fox från 1953 med Fuchs FM 40 S-motor. Problem med svänghjulet som snurrar fritt på axeln. Hur får jag av det? Sitter en 12 mm mutter/bult (?) som jag undrar om den lossas medurs eller moturs? Eller är detta axeländan och hjulet skall bara dras av (avdragare)? Muttern/bulten verkar dock inte hålla svänghjulet på plats. Svänghjulet sitter väl på en kil, (som jag misstänker har havererat), eller är jag fel ute? Frågan är dock vad som håller hjulet på plats, rör sig någon tiondel på axeln.
Tacksam för alla tips.
Med de bästa hälsningar
Raymond
Svar: Om din motor har samma tändsystem som den på bilderna (Stefa) så är muttern på vevaxeln högergängad och ska då lossas åt motsatt håll – alltså motsols. Gängan är M8x1. Svänghjulet sitter på en kona med en krysskil som styr upp det så att tändläget lättare ska hittas vid montering av hjulet.
För att lossa svänghjulet använder man en avdragare som gängas in i svänghjulets gänga (bilden i mitten). Gängan i hjulet är M19x1. I avdragaren sitter en skruv som trycker mot vevaxelns ände när hjulet ska dras av.
Nu låter det som att muttern sitter fast medan svänghjulet snurrar fritt på axeln i ditt fall. Det kan vara så att muttern/axeln antingen har skadade gängor eller att någon låst muttern med gänglåsning, typ Loctite. Att krysskilen har havererat eller saknas är helt säkert eftersom hjulet sitter ”löst”. Om kilen är avklippt så får man knacka ner mot dess ena ände så reser sig den andra änden så att man kan dra loss kilen. Kilen heter WK 3×9,5 och finns bland annat hos Jacking AB, telefon 0227- 133 22.
Men börja med att försöka lossa muttern. När den är borta behövs ingen avdragare eftersom svänghjulet sitter löst. Om motorn körts med löst svänghjul finns det stor risk att konan på axeln är skadad och den måste vara helt slät om hjulet ska sitta fast framöver. Stora skador putsar man först bort med en finhuggen fil. Sedan har man på en liten klick ventilslippasta på konan och skjuter på svänghjulet. Nu vrider man hjulet fram och tillbaka tills ytan på konan är slät och fin. Rengör extremt noga efter slipningen då ventilslippastan absolut inte får nå övriga delar i tändsystemet.
I Stora Tvåtaktsboken, del 2 finns en komplett reparationsanvisning för Fuchs FM 40 (och 29 andra motorer).
Jim Lundberg






