Fråga: Jag har en Vespa vba1t 1960. Det är förmodligen ett kopplingsproblem. Motorn startar fint. Håller jag kopplingshandtaget inne går det inte att starta, vilket är rätt. När jag försöker lägga i växel, hugger den och dör omedelbart. Håller jag inne kopplingshandtaget och lägger i växel när motorn inte är igång, så fungerar kopplingen när jag rullar vespan framåt.
När jag backar Vespan med kopplingshandtaget intryckt är det som om den inte är frikopplad. Den verkar alltså enbart vara frikopplad när jag rullar den framåt, men inte bakåt. Har provat att justera kopplingspänningen, max till min spänning. Koppling och kopplingsdelarna är nya, har även provat med den gamla kopplingen. Vad kan det vara för fel?
Mathias Svenning
Svar: Detta är för mig ett lite ovanligt fel just för att kopplingen verka frikoppla när man rullar vespan åt ena hållet men inte åt det andra hållet. Kopplingen verkar låsa upp sig när lamellerna rör sig i en viss riktning mot varandra. När motorn är igång så låser kopplingen upp och när vespan rullas bakåt så händer samma sak. I bägge fallen rör sig stållamellerna och de belagda lamellerna i samma riktning gentemot varandra.
I vilket fall som helst är det förmodligen dags att ta isär kopplingen och kontrollera lamellerna ännu en gång. Tänk bara på att i vissa vespamotorer sitter det ett nållager med lösa nålar i kopplingsnavet och drar man ut navet ramlar nålarna ner i växellådan och då åker man förmodligen på att dela hela motorn. Ett lamellbyte ska normalt klaras av om man bara tar bort bakhjulet och hissar upp vespan lite i bakdelen.
Jim Lundberg




