Fråga: Jag misstänker att original tändspole på min NV11 DKW 125 är felaktig, Motorn misständer med mera. Det har den inte gjort tidigare 100 mil. Om jag vill ersätta den med en annan tändspole, utanpåliggande. Vilken typ ska jag då köpa och hur kopplar jag in den på min DKW? Den har ju batteritändning och tändspolen sitter monterad i en box utanför motorn.
Arne
Svar: Helst skulle du testa din gamla originaltändspole i en tändspoleprovare innan du byter den – eller så börjar du med att byta kondensatorn som också kan ge symtomen du beskriver. Där handlar det om en femtiolapp.
Om du måste byta tändspolen så finns det en universalspole som jag har monterat i ett flertal tvåhjulingar utan några problem. Tyvärr så framgår det inte på NV:s kopplingsschema hur det ska kopplas inne i den ”svarta lådan” där tändspolen sitter. Originalspolen sitter i en hållare och har två primäranslutningar vilka, vad jag förstår, ska kopplas till plus respektive brytarkontakterna. Universaltändspolen har även den två primäranslutningar som tyvärr saknar uppmärkning på de spolar jag råkat på.
Men när jag testat och byta anslutningarna har det inte blivit någon synbar skillnad så det verkar funka vilket som. NV-spolen har ett högspänningsuttag i lådan. Universalspolen har ett uttag för tändkabeln där kabeln skruvas fast på en spetsig skruv och detta gör att man får göra om lite i lådan.
Jim Lundberg






