Fråga: Hej Jim! Jag har en monark M87 (1953) med ILO-motor, 150 kubik och spetskåpa. Min fråga är: Ska det sitta någon packbox på magnetsidan? Jag hittar ingen, bara en hållare med räfflor. Det läcker lite på den sidan. Jag undrar också hur man får tag på ett kedjedrev till motorsidan.
Vänliga hälsningar
Rune från Tallåsen
Svar: Vissa av de äldre ILO-motorerna har bara en packbox i vevhuset och den sitter på transmissonssidan. Tätningen i vevhuset sköts av så kallade labyrinttätningar som består av två aluminiumpuckar (höger & vänster sida) med tajta hål för vevaxelns ramlagertappar. I varje hål är det flera svarvade spår.
Funktionen är följande: När trycket ökar på ena sida (exempelvis från vänster i nedre bilden) så läcker gaserna in mellan axeln och tätningen i den trånga spalten mellan dem och trycket börjar då öka i utrymmet ”A”. Här sker alltså en fördröjning av läckaget eftersom den smala spalten gör att det tar lite tid att fylla utrymme ”A”.
När trycket ökar i ”A” så kommer gaserna att börja läcka från ”A” till utrymme ”B” vilket också tar en viss tid då spalten mellan axel och tätning är smal även här. När även trycket ökar i ”B” kommer gaserna att läcka över till sista utrymmet ”C” och ännu en tidsfördröjning sker.
Här måste man tänka på att trycket i ett vevhus på en tvåtaktare snabbt växlar riktning. När kolven rör sig uppåt minskar trycket i vevhuset och när kolven går ner så ökat trycket. Om det fungerar som det ska så hinner inte gaserna passera hela tätningen (=alla utrymmen/spår) förrän trycket vänder tillbaka i motsatt riktning.
Denna typ av tätningen bygger alltså på tidsfördröjning och fungerar alltså bara om trycket hela tiden byter riktning och att detta går snabbt. Skulle trycket vara konstant från ena hållet skulle gaserna läcka ut mellan tätningen och axeln som ur vilket hål som helst.
Tyvärr så får man ändå räkna med att det kryper ut lite bensin/olja genom tätningen. Vill man stoppa slabbet kan man sätta en filtring runt axeln innanför tändplattan vilket är standard på en del motorer av andra fabrikat.
När det gäller motordelar kan du kolla med Rösebäckens Cykel & Motor samt C-G Jansson i Borlänge (telefon 070-229 68 43).
Jim Lundberg






