Fråga: Tjenare! Har en fråga om styrlåset till en Compact, jag skulle vilja få ut den gamla cylindern och sätta i en ny. Men jag kan inte få bort locket och sen vet jag inte hur cylindern ska tas ut. Ska tillägga att jag inte har nyckeln till låset kvar heller.
Thomas Larsson
Svar: Locket sitter med en räfflad nit i ramen. Räfflingen av niten gör så att den sitter bättre i hålet. För att få bort locket tar man ett dorn eller liknande och knackar på baksidan av locket. Se bara till att dornet ligger mot locket så nära niten det är möjligt (övre bilden) – annars kan locket böja sig. När niten rört sig utåt några millimeter kan man dra ut den med en hovtång för att skona locket från fler smällar.
Om mopeden även har ett bultlås iför bakhjulet (1975 års modeller och senare) så är locket över låset annorlunda där. Det locket är mindre vid hålet för niten så att man ska kunna dra ut bultlåset och flytta det från sitt ”transportläge” till baksvingen. Sätter man ett sådant lock på styrlåset kommer hela låscylindern att hoppa ur sitt hål när man låser upp det.
När locket är borta så borrar man ur det gamla styrlåset. Själva cylindern hålls på plats i hålet med en liten tapp på 3 mm som löper i ett spår i hålet. När man borrat ur det mesta får man försöka vrida runt cylindern med en skruvmejsel eller liknande så att tappen hamnar i den längsgående delen av spåret så att låset går att dra ut.
En brutalare variant är att ta ett dorn och knacka cylindern inåt i sitt hål så att tappen klipps av. Men då kan det uppstå skador på spåret i hålet och man måste då först ta bort framgaffeln så att man sedan kan bända ut cylindern från styrhuvudets insida då den kan gå trögt i hålet efter denna behandling.
Jim Lundberg





