Fråga: Hej! Har ni något tips om hur man behandlar en ny kedja? (Husqvarna 120cc). Förr lade man ju kedjan i varm olja, men räcker det med kedjeoljespray?
Thomas Persson
Svar: Anledningen att man lade kedjor i varm olja förr berodde på att det inte fanns kedjesprej. Man valde en tjock olja som inte skulle stänka bort så fort och för att denna olja skulle tränga in i länkarna värmde man den så att den blev tunnare. Men trots att oljorna var tjocka stänkte de snart bort – särskilt varma sommardagar.
Idag finns det massor av kedjesprejer som gör ett bättre jobb. Dessa innehåller ett lösningsmedel som gör de tunna så att de lätt kryper in i kedjan. En del fabrikat har även friktionsnedsättande additiv som exempelvis Teflon.
Ett vanligt hanteringsfel med kedjesprej är att man inte låter lösningsmedlet dunsta innan man börja köra. Då kan även den finaste sprej stänka bort av centrifugalkraften. Spreja därför kedjan i god tid innan körning – gärna dagen innan.
När man köper en ny kedja är den insmord från fabrik och vill man exempelvis spreja på en högkvalitativ kedjesprej från dag ett kan man först tvätta ur fabriksoljan genom att bada kedjan i lacknafta eller lampolja. Låt den droppa av och torka innan den sprejas.
Husqvarna 120 cc har 4,5 hästkrafter så slitaget blir inte särskilt stort oavsett hur man smörjer kedjan. Det man bör undvika på en äldre motorcykel av denna typ är o-ringskedjor och förstärkta kedjor då dessa är bredare än originalet och kan ta i både ram och motorblock med skador som följd.
Rengör kedjan då och då. En av kedjans (och drevens) värsta fiender är grus och damm från vägen som tillsammans med olja och fett bildar ett effektivt slipmedel som nöter ut delarna i förtid.
Jim Lundberg





