Monark M 275 som inte startar när den är varm

Fråga: Hej har en Monark M 275 med JB-motor, årsmodell. 1950. Inga problem vid kall motor att starta. När jag kört en runda och skall starta igen så måste den stå tills motorn blivit kall.

Hans Barnell

 

Svar: Det låter som ett klassiskt fel – att tändspolen håller på att ge upp. De första symtomen på att spolen är defekt är att den ger dålig, eller ingen, gnista när den är uppvärmd, men att den ger gnista igen när den fått kallna.

Då gäller bara byte eller omlindning. Dessa spolar med sin textilisolering är hygroskopiska vilket betyder att de drar i sig fukt från den omgivande luften. Detta betyder i sin tur att gamla tändspolar kan vara förstörda på insidan av fukt och ärg trots att de kanske aldrig varit använda. Därför är det lite lotteri att köpa en NOS (New Old Stock) tändspole av den här typen.

Säkrast är att låta linda om den gamla originaltändspolen. Kolla med Lindom Magnetservice. En annan variant är att bygga om tändsystemet till ett med utanpåliggande tändspole. Detta kan man göra själv utan särskilda kunskaper. I korthet så går det till så här: Man tar bort all koppartråd på den gamla spolen och lindar på cirka 200 varv med emaljerad koppartrådmed en tjocklek på 0,6 – 1,0 mm. . Detta gör man för hand.

Då är den gamla spolen omgjord till en matarspole som får driva en utanpåliggande tändspole som man exempelvis kan gömma under bensintanken. Detta är den billigaste lösningen då en utanpåliggande tändspole kostar ett par hundralappar. Koppartråden är ändå billigare och finns bland annat hos ELFA Distrelec

Stora Tvåtaktsboken, del 1 finns en komplett beskrivning om hur man bygger om till utanpåliggande tändspole.

Men kolla även så att det inte är ånglås som är orsaken till startproblemen. Modern bensin innehåller ämnen som ha låg kokpunkt och börjar dessa att koka i förgasaren så kommer det inte fram någon bensin – bara ångor. Man kan testa med att kyla förgasarens flottörhus med en våt och kall trasa någon minut och sedan provstarta igen. Om ånglås är orsaken kan man testa med Alkylatbensin som inte kokar lika lätt, eller så kan tillverka ett förlängt insugningsrör så at värmen från cylindern inte leds över lika lätt till förgasaren.

Jim Lundberg

Monark M 275 som inte startar när den är varm
Den gamla tändspolen lindas om med emaljerad koppartråd och ska nu driva en utanpåliggande tändspole.
Monark M 275 som inte startar när den är varm
Den utanpåliggande tändspolen kan gömmas under tanken. Där är den dessutom skyddad från väder och vind och får fin kylning av fartvinden.

Rulla till toppen