Fråga: Jag sliter med att få min Husqvarna Lyx från 1962 med äggmotor att gå bra. Diverse förgasarpyssel har dock dessvärre ännu inte resulterat i några noterbara förbättringar. Nåväl, vid den senaste provturen började drivningen spöka. Det kändes först som om det var punktering bak och sedan fortsatte det att intermittent slira på något sätt. Jag tog mig precis hem innan all drivning gav upp.
Väl hemma kunde jag inte längre få i några växlar (2-växlad fot). Åtminstone inte så att de ”kopplade” till bakdäcket. Jag kollade så att inte framdrevet satt löst, och det verkade det inte heller göra. Dagen efter så skulle jag testa att åtminstone starta motor men då fanns inget motstånd i kicken (ingen ”koppling” till kolv/cylinder). När jag däremot testade att få i en växel – som ju inte skulle gå – fick jag minsann med hela växellådan vid kickrörelsen… Vad har hänt? Allt exteriört synligt växellänkage ser ut att hänga ihop.
Johan Gingberg
Svar: När det gäller att få mopeden att gå bra så har jag tyvärr inga tekniska data till Husqvarna mopeder från 1962 – bara till de före 1961 som ju har 0,8 hästkrafter. Det kan mycket väl skilja i uppgifter (tändning och förgasaruppgifter) på motorerna. Men generellt så bör man sota avgasport, krök och ljuddämpare. Kolla även tändstiftets färg som ska vara brunaktigt. Svart stift tyder på för fet bränsleblandning. Vitt, eller gråvitt stift, tyder på för mager blandning eller för sen tändning.
När det gäller drivningen så låter det som att tandremmen mellan vevaxel och koppling har gett upp. Dessa remmar har begränsad livslängd och då handlar det inte bara om antal körda mil, utan ålder. Du får nog skölja ur växellådan ordentligt eftersom det kan uppstå mycket ”fnas” från remmen om tandrullen rappat över tänderna i remmen.
Kolla med exempelvis med:
I Stora Tvåtaktsboken, del 2 finns en komplett reparationsanvisning för Husqvarnas Äggmotor (och 29 andra motorer) som bland annat visar hur man demonterar/monterar remmen och kopplingen.
Jim Lundberg




