Fråga: Hej. Jag köpte ny bronsbussning till kolvbulten på min ena EM50-motor men den saknar smörjhål samt att kolvbulten inte går att trycka in. Skall den tryckas in med något speciellt verktyg? Den gamla var det inga problem med att få ur men där var ju också bussningen sliten.
Vänliga hälsningar
Matte
Svar: Kolvbultsbussningen sitter med presspassning och ska ha ett övermått på 0,03 – 0,04 mm för att sitta säkert. Är den för stor kan den och/eller staken skadas och är den för liten kan den sitta löst och röra sig under drift.
För att pressa in den säkert bör man ha ett specialverktyg som både styr och stöttar bussningen på väg in. Men detta verktyg går att tillverka själv av exempelvis någon rörstump, en bit gängstång och liknande. Huvudsaken är att alla ytor på delarna är vinkelräta så att bussningen inte kantrar.
Kolla så att kanten på hålet i vevstaken inte är vass. Då kan bussningen hyvlas av så att den blir för liten. Putsa kanten i stakens hål med lite slippapper om den är vass. När bussningen pressas in ska det inte uppstå några spånor från den. Smörj med lite motorolja så går det lättare att få in bussningen.
Många bussningar är ”halvfabrikat” och behöver då borras efteråt för att få till oljehål. Dessutom krymper dessa tunna bussningar när de väl är på plats och då måste de brotschas efter inpressningen. Vid brotschningen måste man vara försiktig så att man inte tar bort för mycket. Brotschen får inte lutas så att hålet blir snett – då kommer kolven att luta i cylinderloppet.
Spelet mellan bussning och kolvbult ska bara vara runt 0,02 mm. Då ska bulten nätt och jämt hänga kvar i staken om bulten hålls vertikalt. Man ska alltså kunna skjuta bulten genom hålet med knappt kännbart motstånd, men något glapp får inte kännas.
I Stora Tvåtaktsboken, del 1 finns en komplett beskrivning på hur man byter (och tillverkar) en kolvbultsbussning.
Jim Lundberg






