Loppa på stiftet på Ardie 250

Fråga: Har en Ardie 250 av 1951 års modell. Får loppa på stiftet, ett NGK A7 efter ca 2 mils körning. Har provat NGK A8 då tvärslocknar motorn istället (ingen loppa) efter ca 2 mil men startar lätt när den kallnat. Bosch W225 är föreskrivet. Loppa har alltid förekommit på denna maskin enligt föregående ägare. Vad göra?

Jan Westling

 

Svar: Loppa på stiftet orsakas av vanligtvis av oljan i bensinen och/eller vägdamm som bygger upp något som kallas ”kolbrygga” på fackspråk. Bryggan, eller loppan, som vi säger, består då av kol som kortsluter elektroderna.

Om man ofta får loppa bör man se till att:

  1. Det inte är för mycket olja i bensinen (eller att växellådsolja läcker in i vevhuset)
  2. Att luftfiltret fungerar som det ska (metalfilter ska vara inoljade)
  3. Att det inte finns en massa föroreningar (rost m.m.) i tanken som kan bli ”byggmaterial” för en loppa.

 

Men jag funderar på om det inte är så att din tändspole börjar ge upp efter lång och trogen tjänst. Att motorn dör med ett kallare stift (A8) bör inte bero på att stiftet har ett annat värmetal. I vissa fall kan ett kallare stift bygga upp sotavlagringar om det inte uppnår självreningstemperaturen som kan leda över gnistan via isolatorfoten till jord.

Jag skulle dock råda dig till att testa tändspolen i en tändspoleprovare, och då i uppvärmt tillstånd (cirka 70 grader). Kolla med Lindom Magnetservice.

Jim Lundberg

Rulla till toppen