Fråga: Jag har en Monark M500 (ILO 250 cc)med en sliten centrifugalregulator och har en fråga om någon vet var man skall söka för att eventuellt få tag i en ny. Någon som vet om dom är lika i ILO och DKW?
Anders Holmqvist
Svar: Om den gamla regulatorn till tändningen är sliten kan den eventuellt renoveras genom att man borrar upp hålen för tapparna och pressar i grövre tappar för att återställa tajta spel. Fjädrarna kan vara lite knepigare att få till då deras spänning påverkar tändkurvan. Ju hårdare fjädrar, desto mer måste motorn varvas innan förtändningen ändras (tänder tidigare) och omvänt.
På många motorer kan man ”steloperera” centrifugalregulatorn så att den sätts ur funktion. I så fall ställer man tändningen enligt boken, precis som vanligt. Det som kan hända är att motorn vill sparka tillbaka om man inte kickar hyfsat bestämt. Eventuellt kan den spika om man gasar på hårt vid låga varv med hög växel ilagd. Men håller man normala varvtal och växlar ner som man ska i backar så brukar man inte märka av att regulatorn är satt ur spel.
Om det är samma regulator i ILO och DKW kan jag inte svara på – kanske någon av våra läsare vet? Kolla med C-G Jansson på telefon 070-229 68 43 om han kan ha någon liggande.
Jim Lundberg





